TikTok experimenteert met chatbot “Tako”
TikTok experimenteert met AI. Net zoals tal van andere apps, waaronder Snapchat, integreert de kortefilmpjesapp een chatbot in zijn diensten.
“Tako”, zo zou de chatbot van TikTok gaan heten. Momenteel kan een klein aantal TikTok-gebruikers uit de Filipijnen de chatbot reeds uittesten. Voor die gebruikers verschijnt de “Tako-knop” aan de rechterkant van de app, boven de knoppen om naar je profiel te gaan en likes en reacties te bekijken.
Net zoals andere chatbots kan je met natuurlijke taal naar Tako communiceren: je drukt op de knop en begint als het ware te chatten. De onderwerpen lopen uiteen, maar hangen grotendeels af van wat voor filmpjes je aan het kijken bent. Heb je een vraag over een TikTok-filmpje dat je zojuist gezien hebt? Dan kan je die gewoon stellen. Ben je een beetje uitgekeken en op zoek naar nieuwe content? Ook daar kan Tako je mee helpen: de chatbot zal nieuwe content aanbevelen als je daarom vraagt.
Die aanbevelingen zullen gebaseerd zijn op je kijkgeschiedenis, tenzij je specifiek naar andere content vraagt. Wil je filmpjes over technologie of unboxings kijken? Tako gidst je er naartoe, ongeacht welk onderwerp je precies invult.
Toevallig ontdekt
TikTok maakte zelf eerst niet bekend dat het met een chatbot experimenteert. Die ontdekking werd toevallig gedaan door Watchful.ai, waarna TikTok bevestigde dat de tests inderdaad aan het lopen zijn. Watchful zegt wel dat ze het AI-systeem ook op iOS-apparaten in de V.S. hebben zien draaien. Volgens TikTok kan dat echter niet: in de V.S. is Tako nog niet aangemeerd. De bot wordt enkel getest in een aantal markten buiten de V.S., waaronder de Filipijnen.
Wie TikTok voor het eerst opent wanneer Tako beschikbaar is, krijgt meteen een waarschuwingsmelding te zien. Daarin staat dat het voorlopig nog om een experimentele feature gaat en dat gebruikers de bot in geen geval mogen inzetten voor medisch, juridisch of financieel advies. Ook wordt aangestipt dat gesprekken met de chatbot eventueel bekeken kunnenworden voor veiligheidsredenen.
De vraag is dan maar hoe lang die gesprekken “voor veiligheidsredenen” worden bijgehouden en welke informatie daar allemaal aan gekoppeld wordt. Dat is op dit moment namelijk niet duidelijk. Gebruikers krijgen de mogelijkheid om zelf hun chats te verwijderen, waarna ze niet meer gebruikt zouden mogen worden door het bedrijf.
Welke richting de chatbot uitgaat is moeilijk te zeggen: op hun Twitter-account geven ze bij TikTok zelf aan dat er “momenteel geen verdere plannen” zijn met het AI-systeem. Het is echter waarschijnlijk dat TikTok de chatbot niet in de Filipijnen houdt, maar later ook naar andere contreien wil uitrollen. Of de V.S. en Europa daar akkoord mee gaan zal dan moeten blijken.