D66: gepersonaliseerde advertenties schenden vaak privacy
Persoonlijke advertenties, die vooral door Google en Facebook ingezet worden, moeten worden teruggedrongen. Zulke advertenties zijn volgens coalitiepartij D66 voor een groot deel verantwoordelijk voor nepnieuws, manipulatie van verkiezingen en het schenden van privacy. Dat zegt de partij in het FD.
Google en Facebook verdienen het leeuwendeel van hun geld met gerichte advertenties, ook wel micro-targeting genoemd. De keerzijde is dat consumenten vooral informatie te zien krijgen die aansluit op berichten waar ze eerder op hebben geklikt. 'De maatschappelijke gevolgen van deze verdienmodellen zijn groot', zegt Kees Verhoeven van D66. 'Het gaat niet om de kwaliteit van de berichten, het draait om de clicks.'
Advertenties voor vakanties
Zie je ook weleens voor een prikkie een vakantie online? Als je doorklikt kun je die lage prijs echter nergens meer vinden en blijkt diezelfde vakantie ineens veel duurder te zijn.
Radar Radio: Reisaanbieders adverteren nog steeds met misleidende prijzen
De snelheid waarmee nepnieuws zich verspreidt is in een stroomversnelling terechtgekomen sinds de opkomst van de sociale media. Hoe kun je nepnieuws herkennen en hoe kom je er vanaf?