Spotify doorbreekt kaap van 500 miljoen actieve gebruikers
Spotify doorbrak in het eerste kwartaal de kaap van 500 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Het aantal abonnees ligt nog wel flink lager, meldt de streamingsdienst.
Spotify heeft in het eerste kwartaal een recordaantal maandelijks actieve gebruikers genoteerd: 515 miljoen gebruikers passeerden maandelijks de streamingsdienst. Een jaar eerder wist het bedrijf nog slechts 422 miljoen MAU te trekken; een stijging jaar-op-jaar (YoY) van 22 procent. Ten opzichte van het voorgaande kwartaal is de stijging wel beperkter, op 5 procent.
Op het vlak van abonnees is de stijging eveneens beperkter maar ook op dat vlak noteert Spotify een record. Niet eerder had de streamingsdienst 210 miljoen abonnees; een stijging van 15 procent YoY. De stijging zet ook door in de kwartaalomzet van Spotify, die YoY met 14 procent steeg tot 3 miljard euro. Ondanks de gestegen omzet sluit de streaminggigant het kwartaal wel af in het rood, met een verlies van 156 miljoen euro.
Het verlies valt daarmee wel 38 miljoen euro lager uit dan eerder ingeschat. Volgens het bedrijf is dat te danken aan gedaalde marketingkosten. Bovendien ontsloeg het bedrijf in januari 6 procent van zijn personeelsleden. Dit moet zorgen dat de kosten ook op de lange termijn lager uitvallen. Spotify-ceo Daniel Ek verwacht tegelijkertijd een verdere stijging in het aantal abonnees naar 217 miljoen in het tweede kwartaal.
Nog nooit winst gemaakt
Markant is dat Spotify tot op heden nooit winst heeft gedraaid. Ondanks de gestegen omzet is het de Zweden nooit gelukt winst te draaien. Onderzoeksbureau voor muziekstreaming MIDiA stelt dat die winstcijfers mogelijk nog enige jaren op zich laten wachten. Dat heeft onder meer van doen met de ontwikkeling van nieuwe producten voor de podcast- en audioboeken-markt.
Een prijsverhoging voor Spotify-abonnees is één van de mogelijkheden om die koers te wijzigen. Of het bedrijf zich daaraan durft te wagen? The Washington Post schrijft dat zo’n besluit verschillende risico’s met zich meebrengt, temeer omdat de economische situatie nog altijd instabiel is. Juist door een lagere prijs lijkt het te lukken steeds meer gebruikers te lokken. Concurrenten als Apple’s Music-dienst zijn namelijk steevast duurder: Apple Music kost maandelijks bijvoorbeeld 10,99 euro, terwijl Spotify maandelijks 9,99 van je bankrekening schrijft.