Jack Dorsey’s Twitter-opvolger arriveert op Android
Dorsey bracht Bluesky in februari uit in de App Store. Ditmaal rolt de Twitter-opvolger van de ex-ceo en oprichter van Twitter ook uit voor Android-gebruikers.
Bluesky is in de basis geen nieuw sociaal medium. In 2019, toen Twitter nog in handen was van Dorsey, werd Bluesky ontwikkeld als ‘decentrale tegenhanger’ van Twitter. Toen de topman in 2021 bij zijn liefdeskindje vertrok, nam hij Bluesky mee als afscheidscadeau. Of het decentrale concept een succes zou worden moest toen nog blijken. De overname van Twitter door Elon Musk heeft de vraag naar zulke platformen echter met rasse schreden doen stijgen. Bluesky profiteert mee van die vraag: in eerste instantie enkel via de website, maar inmiddels ook met zijn Android en iOS-apps.
Voorlopig invite-only
Voor Android-gebruikers geldt dat zij de app per direct kunnen installeren. Daartegenover staat wel dat Bluesky voorlopig invite-only is. Gebruikers kunnen zich via de website van Bluesky in de wachtrij plaatsen voor zo’n uitnodiging. Hoe snel dit uitnodigingsproces verloopt, blijft voorlopig ongeweten. Momenteel heeft het sociale medium slechts 25.000 gebruikers.
Unieke algoritmen
Ex-Twitteraars zullen zich bij Bluesky meteen thuis voelen. Het ontwerp van de applicatie bevat veel trekjes van de huidige Twitter-app, inclusief de navigatiebalk onderaan. Daarnaast is het concept van Dorsey’s nieuwe sociale medium grotendeels gelijk aan Twitter. Gebruikers kunnen elkander volgen, berichten plaatsen (met foto’s) en ook de ingebouwde zoekmachine is aanwezig. Voorlopig lijkt het nog wel niet mogelijk om DM’s (Direct Messages) naar andere gebruikers te sturen.
Uniek aan Bluesky is vooral de tijdlijn. In tegenstelling tot andere sociale media is er niet één ‘vast’ algoritme dat bepaalt welke berichten op de tijdlijn getoond worden. De dienst biedt ontwikkelaars een breed aanbod van algoritmen om mee te experimenteren. Gebruikers worden bovendien in staat gesteld hun tijdlijn naar wens aan te passen. Hiermee krijgen ze volgens CEO Jay Graber hun meest waardevolle resource terug: aandacht.