Twitter Blue-abonnees zien voortaan ‘de helft’ minder reclame
Twitter vervult de eerdere belofte om ‘50 procent minder reclame’ te tonen aan Blue-abonnees. Ook worden tweets van abonnees nu geprioriteerd in zoekresultaten.
Musk beloofde in november het aantal gesponsorde berichten dat Blue-abonnees te zien krijgen met de helft te verlagen. Lange tijd was onbekend of Twitter zijn belofte waar kon maken; bij het aanschaffen van Blue werd de functie wel steeds vermeld, maar communicatie over de uitrol bleef uit. Tot deze week, dus: Twitter is volgens TechCrunch begonnen met het uitrollen van nieuwe Blue-functies, waaronder dus het verlaagde aantal advertentieplekken.
Meer organische Tweets
Wanneer alle Blue-abonnees de wijziging terugzien, is niet bekend. Het nieuwe advertentiebeleid geldt voor zowel de ‘Volgend’ als ‘Voor jou’-pagina op Twitter. “Terwijl u scrolt, ziet u ongeveer twee keer zoveel organische of niet-gepromote Tweets tussen gepromote Tweets of advertenties”, licht het sociale medium toe.
Het kan ook voorkomen dat er ‘helemaal geen advertenties of gepromote Tweets getoond worden’, maar dat is zeker niet de standaard. Niettemin omdat Musk een duurder Blue-abonnement wil introduceren dat advertentievrij is. Over een status van dat abonnement en de kosten die dit Blue-abonnement met zich meebrengt, is nog niets bekend.
Prioritering in (zoek)resultaten
Blue-abonnees krijgen ditmaal ook een ander voordeel toegeschoven. Tweets van de betalende klanten krijgen namelijk een ‘kleine boost’ in hun ranking. De kans dat een tweet van niet-Blue-abonnees gevonden wordt, wordt daarmee dus kleiner dan dat van degene die wel Blue afsloot. Deze boost geldt zowel voor zoekresultaten als reacties op Tweets van anderen.
Op 15 april staat er nog één wijziging op het programma. Vanaf dat moment verschijnen er nog enkel Tweets van geverifieerde gebruikers (met een Blue-abonnement) en van degenen die je volgt op de ‘Voor jou’-pagina. Elon Musk meldt dat dit nodig is om te voorkomen dat “zwermen AI-bots” de tijdlijn overnemen.