Bij Meta genereert AI binnenkort reclame
Artificiële intelligentie is overal - binnenkort zouden zelfs de advertenties die op Facebook te zien zijn door AI geschreven worden.
Dat Facebook-moeder Meta artificiële intelligentie wil gaan gebruiken op haar platformen is al langer geweten. Eind februari bracht de socialemediagigant reeds naar buiten dat het aan de slag wil met AI. Inmiddels telt Meta een AI-team dat volop aan de ontwikkeling van intelligente tools werkt. Dat is echter niet het enige project dat loopt: de Meta-AI zou na verloop van tijd ook reclameteksten gaan schrijven.
In een interview met Nikkei Asia zegt Andrew Bosworth, CTO bij Meta, dat het bedrijf al langer in de weer is met AI: “we investeren al meer dan een decennium in AI, en hebben een van de meest voorname onderzoeksinstituten ter wereld”. In het kader van die werkzaamheden richtte Meta eerder dit jaar een AI-team op. Uit het interview blijkt dat het team sindsdien druk in de weer is.
Hyperpersoonlijke advertenties
Eerder bracht Meta naar buiten dat een AI-assistent vooral gebruikers moet helpen om creatiever en expressiever te zijn op het sociale medium. Artificiële intelligentie zou dan fotofilters op maat en video-effecten kunnen generen die aansluiten bij de gebruiker. De technologie zal echter ook commercieel worden ingezet en gebruikt worden voor het schrijven van reclame. Meta kan reeds specifieke profielen uitkiezen om bepaalde reclames aan te tonen. Binnenkort zou artificiële intelligentie die reclameboodschap kunnen brengen op een hypergepersonaliseerde manier.
Zo’n tool zou het leven van adverteerders veel makkelijker kunnen maken. Heb je bijvoorbeeld een beeld om bij de reclamecampagne te gebruiken? Aan Meta’s AI zal je kunnen vragen om alternatieve beelden voor specifieke doelgroepen te genereren, aldus Bosworth. Natuurlijk kan ook het taalgebruik in de advertentie aangepast worden op het doelpubliek.
De metaverse
Daar blijft het echter niet bij: Bosworth zegt dat de technologie ook zijn nut bewijst in de Metaverse. Wil je een digitale ontmoetingsruimte maken? Voorheen moest je dan het een en ander kennen van digitale graphics en programmeertalen. Een AI-systeem zou ervoor kunnen zorgen dat de digitale ruimtes meteen opgetrokken worden, op basis van instructies van de gebruiker.