Internetverkeer in kaart gebracht: Netflix is grootverbruiker
In 2023 gebruikt alles en iedereen internet. Niet iedereen verstuurt echter even veel data: sommige bedrijven produceren meer internetverkeer dan anderen.
De cijfers over het internetgebruik komen van Sandvine, dat een rapport publiceerde over fenomenen op internet. Een van die fenomenen is dat het merendeel van het internetverkeer dezelfde weg kiest: een handvol technologiereuzen zorgen maar liefst voor de helft van alle internetcommunicatie.
Uit het rapport blijkt dat Netflix, Microsoft, Alphabet, Meta, Amazon en Apple allemaal tesamen goed zijn voor zo’n 48% van het totale internetgebruik. Netflix heeft met 13,47% van de trafiek het grootste stuk van de taart in handen. Daaruit blijkt dat de streamingreus een hogere datavolume verplaatst dan concurrent YouTube.
Streaming gebruikt veel internet
Over het algemeen geldt dat video een van de grootste groeiers is: steeds meer internetverkeer wordt gewijd aan het kijken van allerlei video’s. Dit jaar zou zo’n 66% van alle data van video’s op internet komen. Daaraan zijn niet alleen Netflix of YouTube, dat maar liefst 10,5% van alle verkeer ziet binnenkomen, schuldig. Ook platformen als Disney+ (4,2%) en TikTok (3,55%) weten bergen met data te verzetten. Ook Amazon Prime kan zich met 2,67% tussen de grootverbruikers melden.
Voor TikTok geldt vooral dat er enorm veel video’s via het platform gekeken worden. Voor andere streamingplatformen geldt vooral dat de kwaliteit hoger is dan ooit tevoren. Video kijken in 4K-kwaliteit vergt nu eenmaal heel veel data. Een film van ongeveer twee uur verbruikt evenveel internet als een volledig huishouden op een dag. Die hogere kwaliteit zorgt er samen met een hoger aantal kijkers voor dat streamingsdiensten het internetgebruik domineren.
Andere grootverbruikers
Bij de socialemedianetwerken blijft Facebook bovenaan staan. Op de tweede plaats staat – niet toevallig – live-tv-dienst Twitch. Instagram, Snapchat en Reddit sluiten de top 5 af. Bij gamers lijkt Playstation het populairst te zijn, aangezien die dienst het meeste volume verbruikt. Steam komt op de tweede plek, gevolgd door Roblox en Epic Games Launcher. Pas daarna volgen Nintendo Online en Xbox Live.