'Google wil AI snel in al zijn grote diensten inbouwen'
Google wil op hoog tempo kunstmatige intelligentie (AI) aan al zijn grote producten en diensten toevoegen. De techreus wil zo de strijd met de populaire chatbot ChatGPT aangaan.
De top van Google zou alarm hebben geslagen door de snelgroeiende populariteit van ChatGPT, meldt Bloomberg op basis van ingewijden. Het bedrijf onthulde onlangs al een eigen concurrent van de chatbot van OpenAI, die met miljarden wordt gesteund door Microsoft. Maar Google zou een stap verder willen gaan, door AI in al zijn grote diensten te bouwen.
De Google-top zou een nieuwe richtlijn hebben ingesteld, die ervoor moet zorgen dat er AI wordt toegevoegd aan alle Google-diensten en producten met meer dan 1 miljard gebruikers. Dat moet binnen een paar maanden geregeld zijn.
Naast Google's ChatGPT-concurrent Bard gaat het onder andere om AI voor YouTube, waarbij kunstmatige intelligentie automatisch het uiterlijk van video's kan aanpassen – van de filminstellingen tot de kleding die mensen in de video dragen.
Doet denken aan Google+
De haast waarmee de Google-leiding nu kunstmatige intelligentie wil inbouwen, doet het personeel volgens Bloomberg denken aan Google+. Ruim tien jaar geleden was dat het sociale netwerk van Google, dat werd uitgerold om het toen snelgroeiende Facebook het hoofd te bieden. In korte tijd kregen veel Google-diensten toen prominente Google+-functies, die inmiddels weer allemaal verdwenen zijn.
Google zou geschrokken zijn van de haast die Microsoft heeft het toepassen van de AI-mogelijkheden van OpenAI. Google ziet zichzelf als autoriteit op het gebied van kunstmatige intelligentie, maar door voorzichtigheid en interne bureaucratie zou het bedrijf onbedoeld een opening hebben geboden aan Microsoft.
Leidende positie Google op het spel
Google zou vooral vrezen dat zijn leidende positie op het gebied van zoekmachines op het spel staat. Daarom zou het bedrijf terughoudend zijn geweest met het uitrollen van eigen AI-functies.
ChatGPT maakt de zoekmachine bij sommige toepassingen namelijk overbodig: pagina's met zoekresultaten worden overgeslagen, de gebruiker krijgt meteen antwoorden. Dat is een bedreiging voor Google, dat vorig jaar nog een kleine 225 miljard dollar aan advertentiewinst maakte, vooral via zijn zoekmachine.
Microsoft maakt grote stappen
Dat Microsoft een gevaar vormt, blijkt uit de forse aanwas van nieuwe gebruikers van de Microsoft-zoekmachine Bing. Mede dankzij de toevoeging van ChatGPT-functies, heeft Bing nu voor het eerst meer dan 100 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Dat is nog altijd veel minder dan de miljarden gebruikers van Google, beseft ook Microsoft.
Een derde van de dagelijks actieve gebruikers zou nieuw zijn, en dat lijkt weer voort te komen uit de AI-functies. "We zien de aantrekkingskracht van het nieuwe Bing als een bevestiging dat zoeken toe is aan een heruitvinding en aan het combineren van zoeken, antwoorden, chat en creatie in één ervaring", aldus Microsoft-topman Yusuf Mehdi.