Google Reminders gaat over in Google Tasks
Google voert een aantal veranderingen door in zijn Office-toepassingen ‘Workspaces’. Daarbij zullen Reminders volledig verdwijnen.
Google plant al een tijdje een aantal verandering voor ‘Workspaces’, een verzameling kantoor- en productiviteitsprogramma’s. Bij de veranderingen is geen plek meer voor ‘Google Reminders’. De herinneringendienst wordt volledig opgeschort en overgeheveld naar ‘Google Tasks’.
Die verandering zou begin mei van start kunnen gaan, zo zegt Google in een blogbericht. Door het verdwijnen van ‘Reminders’ verliest de Workspaces-suite een volledige applicatie. Functies zouden echter zoveel mogelijk hetzelfde moeten blijven. Het is dan ook de bedoeling dat ‘Reminders’-gebruikers stilaan overschakelen naar Google Tasks.
Door die oefening zou de ervaring in Workspaces heel wat gestroomlijnder moeten worden. Google Tasks zou een centrale applicatie worden, van waaruit je voor je hele Google-account herinneringen kunt instellen. Taken hebben ook als voordeel op reminders dat ze ingesteld kunnen worden met Google Assistant. Daarnaast kan je ook in je kalender-app een taak aanmaken – die zal na de omslag dan ook automatisch in de Google Tasks-applicatie verschijnen en omgekeerd. Herinneringen instellen zou zo iets gemakkelijker moeten worden.
Vrijwillig overstappen
Workspace-gebruikers in organisaties kunnen vanaf 12 april de overgang naar Google Tasks beginnen maken. Die overstap is eerst vrijwillig. Vanaf 6 maart zullen mensen met een persoonlijk Google-account een melding krijgen dat ze kunnen overstappen naar Google Tasks.
Indien je de overstap niet vrijwillig maakt, zal Google je na een tijdje wel dwingen. Na 22 mei wordt iedereen op Google Tasks overgezet en krijg je geen keuze meer. Om de overgang iets makkelijker te maken stelt Google een aantal stappen voor die je kan volgen. Zo kan je er zelf voor zorgen dat de overgang soepel verloopt.