Automatische probleemoplossers verdwijnen uit Windows 11
Het einde van automatische probleemoplossers (troubleshooters) in Windows 11 is nabij. Microsoft wil in 2025 definitief de stekker uit zijn Support Diagnostics Tool trekken.
Microsoft beëindigt hiermee overigens niet de ondersteuning aan gebruikers. Die ondersteuning kan voortaan op een andere plek worden gevonden, in de zogenoemde ‘Hulp vragen’-app. Die app zit al in Windows 11, maar wordt nauwelijks gebruikt wegens het bestaan van de legacy-probleemoplossers. In 2025 verdwijnen deze troubleshooters definitief: gebruikers van Windows 11 worden dan naar Hulp vragen doorverwezen.
Automatische probleemoplossers worden nu gebruikt om automatisch problemen op te sporen. Het programma kan zulke problemen soms ook direct oplossen. Voor vrijwel elk onderdeel van Windows bouwde Microsoft zo’n probleemoplosser. Elk van die oplossers werd ontwikkeld op het verouderde Microsoft Support Diagnostics Tool (MSTD), dat platform wordt nu stap voor stap afgebroken, zodat MSTD in 2025 definitief kan verdwijnen uit Windows 11.
Enkel voor Windows 11 22H2 en nieuwer
Microsoft schrijft op zijn supportpagina dat later dit jaar de Audio, Background Intelligent Transfer Service (BITS), Bluetooth, Network en Internet, Printer, Program Compatibility, Video Playback, Windows Media Player en Windows Update-probleemoplossers verdwijnen. In 2024 worden de overige probleemoplossers definitief uit Windows 11 verwijderd. Dit proces loopt mogelijk uit tot 2025, maar moet dus eigenlijk al in 2024 worden afgerond.
De probleemoplossers worden overigens enkel verwijderd in Windows 22H2 en nieuwer. Oudere Windows 11 (21H2) versies, Windows 10, Windows 8.1 en Windows 7 worden niet getroffen door het verwijderen van de ‘troubleshooters’. Gebruikers van die Windows-versies kunnen problemen dus alsnog laten opsporen en oplossen door de automatische probleemoplossers. Ook na 2025.
Update voor Hulp vragen-applicatie
Het verdwijnen van de automatische probleemoplossers is niet zonder reden. Microsoft bouwde zijn Hulp vragen-app de voorbije jaren flink uit. Wat begon als een zoekmachine voor supportpagina’s, is inmiddels een volwaardige probleemoplosser met extra handige tips. Voor elke probleemoplosser die verdwijnt, keert eenzelfde hulppagina terug in de Hulp vragen-app.
Bovendien is Hulp vragen een pak moderner. Naast dat het dus handige tips geeft nog voordat je de probleemoplosser start, vraagt hij tijdens het uitvoeren van bepaalde taken zelfs om toestemming. Zo schakelt hij niet zomaar Bluetooth uit, maar wordt eerst gevraagd of dit gewenst is. Ook legt de app op een veel toegankelijkere wijze uit welke stappen het doorloopt.