Apple verliest biljoen aan marktwaarde op één jaar tijd
Apple was het eerste bedrijf om een marktwaarde van 3 biljoen dollar te bereiken. Die kaap werd één jaar geleden bereikt. Sindsdien verloor het techbedrijf 1 biljoen dollar in marktwaarde.
Voor het eerst sinds maart 2021 is Apple minder dan 2 biljoen dollar waard. Overigens werd de kaap van 3 biljoen dollar pas op 3 januari 2022 bereikt, nu exact 366 dagen geleden. Apple verloor dus op een jaar tijd meer dan één biljoen dollar aan marktwaarde. Investeerders lijken zich vooral zorgen te maken over dalende hardwareverkopen in tijden van inflatie. Zo wordt al verwacht dat Apple dit jaar tien miljoen AirPods 3-exemplaren mag afleveren aan klanten.
Apple zou zijn leveranciers inmiddels hebben gevraagd minder onderdelen voor zijn AirPods, Apple Watch-modellen en MacBooks te fabriceren. Dat meldt Nikkei Asia. Of het bedrijf zich ook voegt bij de bedrijven die hun chipbestellingen bij TSMC omlaag hebben geschroefd, is niet bekend.
Omzet Apple gekrompen
Niet alleen voor het komende jaar verwachten analisten krimp. Analisten voorzien volgens Reuters een krimp van 1 procent in Apples omzet voor Q4 2022. Daarmee zou het techbedrijf voor het eerst sinds 2019 een omzetdaling in de boeken plaatsen. Mogelijk weet het bedrijf die daling in het komende jaar weer bij te trekken. Er zouden alvast goedkopere AirPods onderweg zijn die de meer klanten naar AirPods moeten trekken. Ook is Apple volgens analisten van plan de basismodellen in de iPhone 15-reeks een Pro make-over te geven.
Apple hoopt daarmee mogelijk meer nieuwe niet-Apple gebruikers naar zijn ecosysteem te trekken. Dat laatste is voor Apple niet onbelangrijk gezien de inkomsten die het haalt uit in-app aankopen.
Apple is overigens niet het enige bedrijf dat marktwaarde ziet verdampen. Microsoft dook vorig jaar nog onder de marktwaarde van 2 biljoen dollar. Het Saudische Aramco moest eveneens een daling in marktwaarde tot onder de 2 biljoen dollar rapporteren. Apple is voorlopig dus hekkensluiter in de rij van bedrijven die moeten omgaan met uitdagende marktomstandigheden.