TikTok wil open zijn over algoritme dat video’s toont
ByteDance, het moederbedrijf van videoplatform TikTok, wil transparanter worden over zijn algoritmen en waarom gebruikers content te zien krijgen.
Op TikTok verschijnt straks een nieuwe knop met een vraagteken. De uitrol daarvan is gestart, zo laat het socialmediaplatform zelf weten in een persbericht. Die moet de gebruiker inzicht bieden in waarom hij nu net die specifieke video voorgeschoteld kreeg. Je zou dan te zien krijgen welke factoren ervoor gezorgd hebben dat die video opdook in je feed.
TikTok wil transparant zijn
Het antwoord op die vraag is blijkbaar niet altijd zo ingewikkeld. Vaak gaat het om video’s die in een specifieke regio populair zijn en waarbij het algoritme zich dus geografisch oriënteert. Verder duiken veelbekeken (en gelikete) video’s uiteraard ook sneller op in de suggesties.
In zijn mededeling zegt TikTok dat het gebruikers dus wil laten weten waarom ze te zien krijgen wat ze te zien krijgen. Mogelijk wil ByteDance het imago van het platform een beetje oppoetsen, want de Chinese app heeft niet de beste reputatie. Zo wordt er vanuit het Westen argwanend gekeken naar wat China doet met al die persoonlijke gegevens van TikTokkers. Net als bij Facebook werkt het algoritme van TikTok mogelijk verslavend kijkgedrag in de hand.