Netflix breidt previewprogramma uit
Netflix wil hun "Preview Club" uitbreiden, waarin een select aantal abonnees voor de release hun mening kunnen geven over films en series.
Netflix gebruikt het “Preview Club”-programma om hun aankomende Originals te testen bij een eerste publiek. De feedback die daaruit volgt kan toegepast worden op volgende films en series, maar soms bij die release zelf nog. Dat tweede was het geval voor onder andere “Don’t Look Up”. De previewgroep oordeelde dat de film te serieus was, waarna Netflix besloot om er meer humoristische elementen in te verwerken. Die beslissing wierp zijn vruchten af, want Don’t Look Up haalde vier nominaties voor de Academy Awards binnen. Daarbovenop brak de film het record van de wekelijks meest bekeken release op het platform.
Van tweeduizend naar tienduizenden previewers
De Preview Club bestaat iets meer dan een jaar. Voorheen bestond het programma uit Netflix-werknemers en rond de tweeduizend abonnees. Het streamingplatform is dus nu van plan om de Preview Club uit te breiden naar “tienduizenden” gebruikers rond de wereld. Met die expansie wil de producent meer bruikbare feedback verzamelen om toekomstige projecten te vormen. Daarbij moet wel verduidelijkt worden dat de makers van films en series niet verplicht zijn om de feedback te verwerken.
De beslissing om het previewprogramma uit te breiden, ligt in lijn met een reeks van investeringen in eigen content van Netflix. Het bedrijf besteedt volgend jaar 17 miljard dollar – één miljard minder dan dit jaar – aan het maken en verkrijgen van content. Dan gaat het niet alleen over films en series, maar ook over een gebied waarin Netflix tegenwoordig aan het uitbreiden is: games. Door de grotere hoeveelheid feedback via de Preview Club hoopt de producent vermoedelijk meer uit de films en series te halen die ze nog wél produceren.