Telegram sluit iOS-gebruikers uit van betaalde berichten
Apple tikte Telegram de voorbije week op de vingers nadat het ontdekte dat Telegram-gebruikers op iOS via externe diensten konden betalen voor ‘paywalled’ berichten.
Telegram-CEO Pavel Durov meldt in een bericht op Telegram dat het platform daaropvolgend tot het besluit is gekomen de paywalled-berichten uit de iOS-app te verwijderen. Voor kanaaleigenaren was het met zulke paywalled-berichten mogelijk om exclusieve berichten te sturen naar een deel van de kanaalleden. Gebruikers konden hiervoor via derde partijen en donatiebots betalen, iets dat tegen Apples betaalbeleid in gaat. In dit beleid staat centraal dat betalingen via Apples eigen dienst moeten verlopen. Bovendien dragen bedrijven 30 procent van hun omzet af als ze de betaaldienst gebruiken.
Gezien de betalingen voor zulke paywalled-berichten via externe betaalproviders verliepen, besloot Apple Telegram op de vingers te tikken. Vooralsnog lijkt daarmee een definitief einde te komen aan zulke betaalde berichten op Telegram. Het bedrijf liet tegenover 9to5Mac weten niet te werken aan een eigen in-app variant van deze betaalde berichten. Hoewel Telegram de mogelijkheid om kanaal-berichten berichten achter een slot te plaatsen zelf introduceerde, kwam het betaalsysteem volledig tot stand via externe bots.
Strijd tussen Apple en Telegram
Durov noemt de tik op de vingers en het betaalsysteem “voorbeelden van hoe grote bedrijven hun marktdominantie misbruiken ten koste van eindgebruikers”. De Telegram-topman hoopt dat “overheden in de EU, India en andere landen actie ondernemen voordat Apple de dromen van nog meer ondernemers sloopt met zijn taks, die hoger is dan de overheidsbelastingen.”
Lees ook: Google zou Play Store-concurrenten betaald hebben
Telegram neemt het hiermee niet alleen op voor (kleine) ondernemers op de berichtendienst, maar ook zijn eigen inkomsten. Het bedrijf biedt sinds kort zijn Premium-dienst aan voor 4,99 euro per maand. Gebruikers kunnen deze dienst op twee manieren aanschaffen: in de iOS-app en via zijn eigen site. Kiezen ze voor de website van de chatdienst, dan valt het abonnementsbedrag per maand ineens één euro lager uit. Hiermee hoopt het bedrijf klanten weg te houden van Apples kostbare betaalsysteem.