Lufthansa kruipt terug van ban Apple AirTags
Houdt de blokkade van AirTags bij Lufthansa stand? Nee, dat schrijft de airline in een nieuwe tweet. Consumenten mogen ze dus gewoon in hun ruimbagage stoppen.
Mobiele apparatuur moet al jaren tijdens vluchten in vliegtuigstand gezet worden om het draadloze signaal dat ze uitzenden uit te schakelen. Zo’n signaal kan mogelijk veiligheidsrisico’s opleveren. Een te sterk mobiel signaal zou immers de communicatie met luchtverkeersleiders in de weg kunnen zitten. Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa stelde begin oktober dat deze regel ook zou gelden voor de verschillende bluetoothtrackers, zoals de Apple AirTag en Samsung Galaxy SmartTag. Het besloot tot een totaalverbod, onder het mom van ICAO-luchtvaartregels.
Verbod op AirTags bij Lufthansa
Het verbod op AirTags moet gelden voor ingecheckte bagage. Volgens de maatschappij mag in zulke bagage geen actieve apparatuur (die radiogolven kan uitzenden) aanwezig zijn, tenzij je deze vooraf uitgeschakeld hebt. Veel consumenten gebruiken de AirTags in hun bagage echter om bij te houden waar hun bagage is, en of deze dus daadwerkelijk mee wordt genomen in het vliegtuig. Hierom wist het verbod van Lufthansa flink de (media-)aandacht te trekken.
De aandacht leidde zelfs tot een officiële reactie van Apple, dat stelde dat de AirTags niet gevaarlijk zijn tijdens vluchten. Zulke bluetooth-trackers voldoen zelfs aan veiligheidsnormen die gelden in de burgerluchtvaart voor hand- en ruimbagage, stelde Apple in een reactie tegen New York Times.
Oeps: toch geen verbod…
Niet alleen Apple bemoeit zich met de kwestie. Ook de Duitse luchtvaartautoriteit heeft samen met Lufthansa naar de kwestie gekeken. Conclusie: de Luftfahrtbundesamt stelt dat AirTags en Samsungs Galaxy SmartTag’s zulk laag zendvermogen hebben, dat ze veilig zijn voor hand- én ruimbagage. Het verbod dat de maatschappij eerder wilde gaan hanteren, verdwijnt daarmee van tafel.
Lees ook: Stalking met een Apple AirTag? Zo voorkom je het op Android
Dat Lufthansa nu terugkeert van de ban lijkt met name te maken te hebben met de ondermaatse en beperkte onderbouwing die bij de ban werd afgegeven. Markant is vooral ook dat zowel Europese als Amerikaanse luchtvaartinstanties melden geen regels te hebben die de plaatsing van trackers in ruimbagage verbieden. De EASA (European Aviation Safety Agency) zegt dat het ‘aan airlines zelf’ is om zulke blokkades op te werpen.