Grote merken stoppen met adverteren op Twitter na tweets over kinderporno
Een aantal grote merken, waaronder Mazda en Dyson, hebben hun marketingcampagnes op Twitter stopgezet. Die stap werd gezet nadat er advertenties waren verschenen naast ongepaste tweets over kinderporno en andere kwalijke zaken.
Door onze techredactie
Volgens persbureau Reuters zag een groep van ongeveer dertig adverteerders hun boodschap geplaatst worden op profielpagina's van Twitter-accounts die links naar schadelijke content bevatten. Dat bleek uit onderzoek van cybersecuritygroep Ghost Data naar kindermisbruik online.
Sommige tweets bevatten sleutelwoorden als "verkrachting" en "tieners" en verschenen naast tweets van bedrijfsadverteerders. In één geval verscheen een tweet voor schoenen- en accessoiremerk Cole Haan naast een tweet waarin een gebruiker zei dat hij "teen/child"-content verhandelde.
"We zijn geschokt", zegt bestuurder David Maddocks van Cole Haan. "Óf Twitter gaat dit oplossen, óf we lossen het op met alle mogelijke middelen, waaronder het niet meer kopen van Twitter-advertenties." Ook advertenties van Walt Disney, NBCUniversal en Coca-Cola verschenen op ongepaste plekken op Twitter.
Een Twitter-woordvoerder meldt in een reactie dat het bedrijf een zerotolerancebeleid voert als het gaat om seksuele uitbuiting van kinderen. Ze voegde eraan toe dat Twitter nauw samenwerkt met zijn klanten en partners om de situatie te onderzoeken en maatregelen neemt om herhaling te voorkomen.