'Geen reclames op Netflix bij kinderprogramma's'
Netflix gaat bij zijn goedkopere abonnement geen reclames aan jonge kijkers tonen. Ook zouden nieuwe films en series niet worden onderbroken door reclameblokken.
Netflix wil begin volgend jaar met een goedkoper abonnement met reclames komen. Die budgetoptie krijgt waarschijnlijk een kleiner aanbod aan series en films. Ook ontbreken meerdere functies, zoals offline kijken. Het is nog niet bekend hoeveel reclames Netflix abonnees wil voorschotelen, maar volgens bronnen van Bloomberg krijgen kinderen geen reclames te zien. Veel producenten van kinderprogramma's staan onderbrekingen door reclames niet toe. Ook gelden er in veel landen strenge regels rond marketing gericht op kinderen.
Nieuwe films en series zullen volgens Bloomberg ook niet worden onderbroken door reclameblokken. Dat moet de zorgen voor grote filmpartijen wegnemen. Gebruikers krijgen dan alleen voor het begin en na afloop reclames te zien.
Abonnee-aantal weer laten groeien
Met het goedkopere abonnement hoopt Netflix de daling van het aantal abonnees te stoppen. De streamingdienst verwacht met het nieuwe aanbod meer abonnees vast te houden en meer nieuwe abonnees aan te trekken die momenteel streamingdiensten te duur vinden. In een recent onderzoek zei ongeveer de helft van de Nederlanders zo'n goedkoper streamingabonnement met advertenties te overwegen.
De reclames zouden Netflix zou jaarlijks tussen 3 en 4 miljard dollar kunnen opleveren. De maandprijs van het nieuwe abonnement is nog niet bekendgemaakt. De introductie volgt pas begin volgend jaar, in eerste instantie in landen waar de reclamemarkten het grootst zijn. Of Nederland daar onder valt, is nog niet bekend.
Delen logins aanpakken
Netflix heeft wereldwijd ruim 220 miljoen betalende gebruikers, meer vele tientallen miljoenen anderen kijken via de accounts van anderen doordat ze een login hebben gekregen van vrienden of familieleden. Ruim eenderde van de Nederlandse gebruikers van streamingdiensten kijkt mee op het account van iemand anders, bleek begin dit jaar.
Netflix wil dat delen van wachtwoorden de komende tijd harder gaan aanpakken. Zo wil het bedrijf gebruikers die hun logins delen extra laten betalen.
Disney: 4 minuten reclame per uur
Andere streamingdiensten, zoals Videoland van RTL, hebben al langer goedkopere abonnementen met reclames. Ook Disney+ krijgt binnenkort zo'n goedkopere optie met advertenties, waarbij gebruikers vier minuten per uur reclames voorgeschoteld krijgen.
Het Disney-abonnement met reclames krijgt dezelfde prijs als het huidige reclamevrije abonnement, dat dit najaar flink duurder wordt. Viaplay zegt geen plannen voor zo'n goedkoper abonnement te hebben.