Google gaat webpagina’s met betere inhoud sneller bovenaan weergeven
Google wil zorgen voor meer kwalitatieve inhoud in zijn zoekopdrachten. Daarvoor gaat het websites die voor robots ontwikkeld lijken te zijn, op een lagere positie in de zoekmachine tonen.
SEO wordt veelal aangehaald als dé manier om veel traffic te verkrijgen via Google. Toch wordt dat steeds iets gecompliceerder. Het bedrijf probeert namelijk bedrijven af te schudden die de pagina’s zo opbouwen dat ze voor Google zijn geschreven. Uiteindelijk zegt het bedrijf de beste content te willen serveren op basis van de ingegeven zoekvraag. Met een update aan het zoekalgoritme moet daar alvast weer een stap in gezet kunnen worden, schrijft het in een blogpost.
Google: focus op kwalitatieve inhoud
Volgens de zoekgigant heeft de update effect op pagina’s die aanvoelen alsof ze door of voor robots gemaakt zijn. Google wil daarmee content tackelen die ervoor gemaakt is om snel paginaweergaven te genereren, in plaats van dat mensen er echt door geholpen worden. Nadat het zoekalgoritme zijn update heeft ontvangen, moeten zulke webpagina’s lager scoren in Google en verschijnt de content die wél behulpzaam is meer bovenaan. De verbeteringen zullen volgens de zoekprovider ‘met name voelbaar zijn bij de topics educatie, kunst, entertainment, shopping en technologie’.
Google maakt daarbij bekend dat de update aan het zoekalgoritme vooralsnog enkel beschikbaar zal zijn in het Engels. Over de precieze aanpassingen die de zoekgigant doorvoert, doet Google nog geen uitspraken. Het is daardoor niet bekend wat Google precies beschouwd als een pagina gemaakt door robots en een pagina die zogezegd kwalitatieve content bevat.
Lees ook: Australië beboet Google voor misleiden gebruikers
De zoekmachine ontvangt daarnaast ook een update voor productreviews. Hierdoor moet het een pak makkelijker worden om originele en hoge kwaliteit reviews te vinden. Google begon vorig jaar naar eigen zeggen al met het verbeteren van de zichtbaarheid van in-depth reviews, en wil dat nu voortzetten. Waar de zoekgigant op gaat letten in de reviews om ze vervolgens hoger of lager te ranken, maakt het niet bekend. In tegenstelling tot de update van het gehele zoekalgoritme, lijkt de update voor de vindbaarheid van reviews niet gebonden aan specifieke talen.
Specifiekere zoekopdrachten
Google kondigde recent nog een andere verbetering aan voor zijn zoekmachine waardoor je vaker relevante resultaten krijgt voorgeschoteld. Dit heeft te maken met hoe de zoekmachine met ingevulde zoektermen omgaat. Na de update krijg je door het gebruik van aanhalingstekens in de zoekopdracht nog specifiekere resultaten. Ook biedt het meer inzicht in hoe het aan de resultaten kwam door de samenstelling van de woorden in de metaomschrijving te tonen. Daarbij neemt het volledige zinnen over uit de tekst en worden je zoektermen dikgedrukt in die omschrijving weergegeven.