Xiaomi maakt veel minder winst door verminderde verkoop smartphones
De Chinese telefoonfabrikant Xiaomi heeft zijn winst in het afgelopen kwartaal met ruim tachtig procent zien kelderen. Het bedrijf had onder meer last van de strikte lockdownmaatregelen tegen het coronavirus, in China waardoor de verkoop van smartphones hard werd geraakt.
Door onze techredactie
In het eerste kwartaal van dit jaar zag Xiaomi de omzet voor het eerst in zijn bestaan dalen. Vanwege corona-uitbraken gingen grote Chinese steden als Sjanghai in een strenge lockdown. Hierdoor konden mensen amper winkelen. Daarnaast zorgt de hoge inflatie ervoor dat consumenten minder geld uitgeven aan elektronica, waaronder smartphones. Ook kampt Xiaomi met hogere productiekosten en het wereldwijde chiptekort.
Xiaomi verscheepte in het afgelopen kwartaal wereldwijd 20 procent minder smartphones. Dat was volgens onderzoeksbureau IDC de grootste afname onder de vijf grootste smartphonemakers ter wereld. In China daalden de leveringen van Xiaomi met 22 procent, waarmee het bedrijf het slechter deed dan de gemiddelde marktdaling van 14,7 procent. Verder verloor de telefoonfabrikant marktaandeel aan concurrerende Chinese smartphonemerken zoals Honor en Vivo.
Om minder afhankelijk te zijn van de verkopen van smartphones wil Xiaomi zich meer richten op het ontwikkelen van andere producten, zoals koffer en bewakingscamera's. Het grootste project is de ontwikkeling van een elektrische auto, waar ruim 9 miljard euro in wordt gestoken. Xiaomi heeft echter moeite om goedkeuring te krijgen van de Chinese toezichthouders voor het autoproject.