In tegenstelling tot Netflix lukt het Disney+ wel om abonnees te trekken
Streamingdienst Disney+ heeft inmiddels 152,1 miljoen abonnees wereldwijd. In het afgelopen kwartaal trok de dienst 14,4 miljoen nieuwe gebruikers aan, maakt Disney bekend in zijn kwartaalcijfers.
Door onze techredactie
Disney+ groeit flink door. Een jaar geleden had de streamingdienst nog een derde minder betalende gebruikers.
Het lukt Disney+ dus wel om abonnees te blijven trekken, terwijl Netflix de laatste tijd juist abonnees verloor. Volgens dat bedrijf ligt dat aan het einde van de coronapandemie, waardoor mensen andere dingen doen dan films en series kijken. Kenners wijten de daling deels aan stevige concurrentie van andere streamingdiensten, zoals Disney+, maar ook aan prijsverhogingen bij Netflix.
Verschillende videodiensten werken aan abonnementen met advertenties om ze betaalbaar te houden en mensen die bij meerdere diensten een abonnement hebben vast te houden. Ook Disney+ kondigde eerder dit jaar plannen voor een abonnement met reclames aan.
Volgend jaar brengt Disney dat abonnement wereldwijd uit. In de VS start het bedrijf al in december met de reclamevariant. Opvallend genoeg zal de dienst met reclames even duur worden als het huidige abonnement zonder advertenties, maakt Disney bekend.
In de VS kost een abonnement op Disney+ nu 7,99 dollar (nu zo'n 7,77 euro) per maand. Dat wordt straks de prijs voor een abonnement met reclames. Om de advertenties af te kopen, betalen abonnees straks 10,99 dollar per maand. Het is niet bekend of dit volgend jaar ook in Nederland gaat gebeuren.