Onderzoek: Facebook-gebruik onder tieners fors gedaald
Amerikaanse tieners keren Facebook steeds meer de rug toe. Facebook wordt nog maar door een derde van de tieners in de VS gebruikt, blijkt uit een nieuw onderzoek.
Zeven jaar geleden werd Facebook nog gebruikt door 71 procent van de Amerikaanse tieners, stelt het Pew Research Center, dat onderzoek doet naar internet- en mediagebruik in de VS. De afname van het Facebook-gebruik is alleen te zien bij jongeren, onder volwassenen is het juist al jaren stabiel.
Jongeren voelen zich meer aangetrokken tot sociale netwerken met korte video's en plaatjes, zoals Instagram, Snapchat en TikTok. TikTok is het populairste sociale netwerk onder tieners in de VS: zo'n tweederde maakt gebruik van de filmpjesapp. Volgens het onderzoek is Instagram onder tieners nog net iets populairder dan Snapchat: 62 procent van de Amerikaanse tieners zit op Instagram, terwijl 59 procent Snapchat gebruikt.
YouTube is de populairste website bij de Amerikaanse jongeren: 95 procent gebruikt de videodienst van Google.
Ook grote daling Twitter-gebruik
Het Twitter-gebruik is de afgelopen jaren onder tieners ook flink gedaald. Op Twitter is nog 23 procent actief, vergeleken met 33 procent zeven jaar geleden. Twintig procent bezoekt inmiddels de livestream-dienst Twitch.
Jongens zeggen vaker dan meisjes dan ze YouTube, Twitch en Reddit gebruiken, terwijl meisjes vaker op TikTok, Instagram en Snapchat zitten. Ruim een derde van de tieners zegt minstens één online-platform 'bijna constant' te gebruiken. Ook vindt 36 procent dat ze te veel tijd aan sociale media besteden. Een meerderheid (54 procent) van de tieners denkt dat het moeilijk is om sociale media op te geven.
Storm van kritiek op Instagram
Facebook-moederbedrijf Meta kopieerde de afgelopen jaren meerdere populaire functies van Snapchat en TikTok en voegde die toe aan Facebook en Instagram, dat ook onderdeel van Meta is. Vorige maand leidden wijzigingen bij Instagram tot een storm van kritiek onder gebruikers. De app toont steeds meer video's, ook van accounts die gebruikers niet volgen, vergelijkbaar met hoe de algoritmes van TikTok werken.
De topman van Instagram beloofde na de ophef dat de veranderingen weer zullen worden teruggedraaid.