Toezichthouder: Tesla misleidt consumenten met Autopilot
Tesla heeft zich volgens de Californische toezichthouder DMV schuldig gemaakt aan misleidende reclames rond de semi-zelfrijdende functies van zijn auto's.
De DMV stelt dat Tesla met de functies, die het Autopilot en Full Self-Driving noemt, de indruk wekt dat de auto's veel meer autonoom kunnen dan eigenlijk mogelijk is. Volgens de overheidsdienst heeft Tesla met zijn "onjuiste of misleidende" verklaringen over de wet in Californië overtreden.
De toezichthouder wil Tesla nu dwingen om de namen en omschrijvingen van de semi-zelfrijdende functies aan te passen, zodat ze beter overeenkomen met wat de functies daadwerkelijk kunnen doen. Als de overheidsdienst gelijk krijgt, dan kan leiden tot boetes voor Tesla.
Autopilot onder vuur
Autopilot ligt al langer onder een vergrootglas van de Autopilot-functie. De Amerikaanse federale toezichthouder NHTSA onderzoekt een serie ongelukken met Tesla's waarbij de zelfrijdende functies van die auto's aan stonden. Het ging in negen maanden tijd om 273 ongelukken in de VS. Daaronder waren incidenten waarbij de Tesla's tegen geparkeerde voertuigen van hulpdiensten bij ongelukken aanreden.
Tesla-topman Elon Musk houdt vol dat zelfrijdende auto's veiliger zijn dan auto's die door mensen worden bestuurd. Per gereden kilometer zou de kans op een ongeluk kleiner zijn.
Bestuurder verantwoordelijk
Tesla's Autopilot-functie biedt autonoom rijden met 'niveau 2', waarbij het systeem kan optrekken, remmen en sturen. De bestuurder blijft verantwoordelijk en moet zijn handen altijd aan het stuur houden. Een testversie van het Tesla-systeem genaamd 'Full Self-Driving' biedt meer mogelijkheden dan AutoPilot, zoals autonoom door stads- en woonstraten manoeuvreren en stoppen bij stopborden en verkeerslichten, maar ook dat systeem biedt voorlopig alleen 'level 2'.