Google stelt einde volgcookies met nog een jaar uit
Google heeft opnieuw zijn stop op volgcookies uitgesteld: in eerste instantie mikte het bedrijf op 2022, daarna op volgend jaar, en nu dus op 2024.
De zognoemde 'privacy sandbox' moest het advertentiesysteem van de zoekgigant zo privacyvriendelijk mogelijk maken. Om dat voor elkaar te krijgen, moesten de zogenoemde 'volgcookies' of trackers in de ban.
Zo'n tracker houdt jouw internetgedrag bij als je websites bezoekt en stuurt dat naar dataverzamelaars. Die bundelen deze informatie vervolgens tot een profiel over wie jij bent en wat jij interessant vindt.
Privacywaakhonden hebben het al tijden voorzien op dit soort volgcookies, omdat er anders veel te veel informatie over jou bij een bedrijf in handen komt. Daarnaast weten gebruikers vaak helemaal niet dat zij constant gevolgd worden.
Privacy sandbox moest hoofdpijndossier afsluiten
De 'privacy sandbox' mooest het hoofdpijndossier voor Google oplossen door het advertentiesysteem anders in te richten. Maar webontwikkelaars vinden dat ze niet genoeg tijd krijgen om het systeem te testen. Daarom heeft Google het uitschakelen van volgcookies nu uitgesteld tot de tweede helft van 2024, schrijft de techgigant in een blogpost.
Het is de bedoeling dat de technologie achter Privacy Sandbox in de herfst van volgend jaar publiekelijk en door iedereen te gebruiken is. Ontwikkelaars kunnen dan aan de slag met de nieuwe werkwijze, om zo gevoel te krijgen voor het systeem.
Subtielere oplossing dan Apple
Apple komt sinds vorig jaar tegemoet aan de zorgen over volgcookies door gebruikers bij elke app om toestemming te vragen voor deze cookies. Dat zorgde voor een teruggang in de opbrengsten bij bedrijven die inkomsten hebben vanuit online reclame, zoals Facebook.
Met Privacy Sandbox wilde Google een subtielere oplossing. Zo ligt er een voorstel om straks alle verzamelde informatie over jou via het 'Topics'-scherm te tonen.
Topics zijn jouw meestbekeken onderwerpen per week en worden na drie weken verwijderd. Vervolgens mogen apps en andere advertentieplatformen slechts drie van je Topics inzien, één per week om op basis daarvan reclame te tonen. Je kan zelf bepalen welke Topics wel, en niet mogen blijven staan, of Topics zelfs helemaal uitschakelen.