Weinig mensen weten het: alarmcentrale 112 ook via sms en app te bereiken
Zonder dat er veel ruchtbaarheid aan is gegeven, hebben 112-alarmcentrales de afgelopen maanden een sms-functie en een app gelanceerd. Niet alleen voor mensen met gehoor- of spraakproblemen, ook voor vele anderen is het goed te weten dat de centrale in geval van nood op een alternatieve manier te bereiken is.
"Ff een gratis tip van mij", schreef twitteraar Michael eind mei dit jaar naar zijn volgers. "Sms 'aanmelden' naar 112. Zo activeer je dat je kan sms'en naar 112 in een noodsituatie."
Handig, dacht hij, als je bijvoorbeeld bij een inbraak niet hardop kunt praten, dan kun je alsnog in contact komen met de hulpdiensten. Zijn volgers waren er ook blij mee. Na het versturen van zo'n eerste sms, krijg je een bericht terug met de vraag of je de aanmelding wilt bevestigen. Dat kan dan weer door 'aanmelden akkoord' terug te sturen.
Wat dan weer ónhandig is, is dat je wel echt moet beginnen door het woord 'aanmelden' te sturen. Schrijf je iets anders ('Help!'), dan krijg je de melding dat je in geval van noord 112 moet bellen. Eerst 'aanmelden' sms'en dus.
Waarom is voor deze functie eigenlijk geen reclame gemaakt? Het is pas anderhalf jaar mogelijk om te sms'en naar de alarmcentrale, zo blijkt. Een groep belangenorganisaties voor mensen met spraakproblemen, doven en slechthorenden hadden zich hier hard voor gemaakt. Een belangrijke stap, noemden ze dit.
Geen publiekscampagne
Omdat de functie alleen is bedoeld voor mensen die niet rechtstreeks met 112 kunnen bellen, kwam er geen brede publiekscampagne. Wel deelde de Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS) een uitgebreide q&a. Als je in nood bent, en door omstandigheden niet kunt praten, dan is het sms'en naar 112 natuurlijk wel een optie.
"De sms’jes komen eerst binnen bij onze centrale in Driebergen en van daaruit worden ze gedistribueerd naar de meldkamers", laat een woordvoerder van de korpsleiding weten. Een medewerker van de 112-centrale leest de sms en stuurt een sms terug.
Ook nieuw: de 112NL-App
Begin dit jaar lanceerden de meldkamers nog een manier om de centrale te bereiken: via een app. Deze 112NL-app, beschikbaar voor iOS en Android, is wél voor iedereen bedoeld. Het is een app waarmee je kunt bellen én sms'en.
Waarom zou je die app installeren? Je kunt toch gewoon 112 bellen? Ja, maar door te bellen via deze app krijgt de alarmcentrale direct allerlei informatie. Zo zien ze meteen of je de politie, een ambulance of de brandweer nodig hebt. Ook ziet de centralist je naam - als je dat bij het installeren heb ingevuld. Daarnaast kun je alvast aangeven welke taal je spreekt en of je moeite hebt met horen of spreken.
Op het beginscherm staat ook je precieze locatie en deze informatie wordt bij het bellen direct meegestuurd - al gebeurt dit tegenwoordig ook wanneer je op de reguliere manier 112 belt.
Tot slot kan de centralist direct een chat starten als je hebt aangegeven dat je een spraak- of hoorbeperking hebt of als je anderstalig bent.
118.000 keer gedownload
De app is nu 118.000 keer gedownload en iedere week wordt er ongeveer 100 keer mee gebeld. Tot op heden is de app alleen nog onder de aandacht gebracht bij mensen met een spraak of hoorbeperking.
Binnenkort wordt de app bij anderstaligen gepromoot, die qua doelgroep 'vrij divers is', zegt de woordvoerder. Met anderstaligen bedoelt ze mensen met een migratie-achtergrond, arbeidsmigranten, toeristen, vluchtelingen maar bijvoorbeeld ook buitenlandse studenten. Zij kunnen de app nu wel al gebruiken. De chat werkt met Google Translate. Maar de app zelf moet ook nog vertaald worden. Dat gebeurt dit jaar.
Beelden sturen
Daarna wordt de app weer verder ontwikkeld, legt de woordvoerder uit. Tipje van de sluier? Straks is het bijvoorbeeld mogelijk om ook beelden naar de meldkamer te sturen. "Dat is het moment dat we ook echt het grotere publiek willen bereiken."