Mercedes verbreekt eigen record op één batterijlading
De elektrische Mercedes VISION EQXX heeft zijn eigen record verbroken. De route van Stuttgart naar Silverstone was 1.202 kilometer lang.
Met opnieuw een rit van meer dan 1.000 km op één enkele acculading heeft de Mercedes-Benz VISION EQXX zijn eigen efficiëntierecord in het echte verkeer verbroken. Na de eerste recordreis van Stuttgart naar Cassis (Frankrijk) afgelopen april legde het prototype de lat ditmaal nóg hoger, met een 1.202 km lange roadtrip van Stuttgart naar Silverstone (GB).
Meer dan duizend kilometer op één batterijlading
Na een Autobahn-afsluiting en een omvangrijke omleiding bij Pforzheim passeerde de VISION EQXX de Franse grens bij Straatsburg en reed met hoge snelheid door Noord-Frankrijk naar Calais, om daar met de trein de Eurotunnel te passeren. In Engeland kreeg de VISION EQXX te maken met het drukke verkeer op de M25 rond Londen. Het team maakte vervolgens een tussenstop bij Mercedes-Benz Grand Prix in Brackley. Daar werd de VISION EQXX verwelkomd door de Formule 1- en Formule E-specialisten die betrokken waren bij de ontwikkeling van zijn geavanceerde aandrijflijn. De reis ging verder naar Silverstone, waar Nyck de Vries de VISION EQXX in ontvangst mocht nemen.
De Nederlander, die uitkomt voor het Mercedes-EQ Formula E Team, ging niet bepaald zachtaardig met het voertuig om, en joeg het op zijn topsnelheid van 140 km/h over het iconische Britse circuit. De Vries haalde er het maximale uit en voltooide elf ronden, alvorens op het allerlaatste restje acculading de pitstraat weer in te rijden. Tijdens de hele roadtrip maakte de VISION EQXX maximaal gebruik van zijn innovatieve thermomanagement om ondanks druk verkeer en zomerse temperaturen een gecombineerd energieverbruik van 8,3 kWh/100 km te behalen.