Eerste zonneauto Lightyear in november op de markt, maar is nog erg duur
De Nederlandse startup Lightyear begint in november met het leveren van zijn eerste zonneauto, de Lightyear 0. Dit eerste model is nog erg duur: 250.000 euro, ex BTW. Maar over 2,5 jaar verwacht het bedrijf een zonneauto van 30.000 euro te introduceren.
Het Helmondse bedrijf noemde zijn eerste zonneauto tot nu toe Lightyear One, maar de wagen is nu omgedoopt tot Lightyear 0. Dat werd vanavond bekend bij de presentatie van de productieversie van de zonneauto. De nieuwe naam komt volgens het bedrijf 'beter overeen met de reis' van de startup, die zes jaar geleden begon 'met een schone lei'. Met de Lightyear 0 is 'wat onmogelijk werd geacht daadwerkelijk mogelijk gemaakt', aldus ceo en medeoprichter Lex Hoefsloot.
946 exemplaren
De productie van de Lightyear 0 start dit najaar, waarna de eerste auto's in november worden geleverd. Van de Lightyear 0 worden maximaal 946 exemplaren geproduceerd. De prijs van de zonneauto wordt 250.000 euro, exclusief BTW. Dat is 100.000 euro meer dan de 'introductieprijs', waarvoor de eerste 150 reserveringen zijn binnengekomen. "De nieuwe prijs is een betere representatie van de kosten voor de ontwikkeling en productie van 's werelds eerste elektrische zonnewagen", aldus een woordvoerder van Lightyear.
De zonnepanelen in de auto zorgen voor zo'n 70 kilometer extra actieradius per dag. De 60 kWh-accu heeft een bereik van 625 kilometer volgens de WLTP-testcyclus. De Lightyear 0 biedt plek aan vijf inzittenden en heeft 19 inch wielen. De auto trekt op van 0 naar 100 km/u in 10 seconden en de maximumsnelheid is 160 km/u. De Lightyear 0 is al goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg.
Versie van 30.000 euro
Na de introductie van de Lightyear 0 richt het Brabantse bedrijf zich op het volgende model, dat zo'n 30.000 euro moet gaan kosten. De productiestart van die Lightyear Two staat gepland voor 'eind 2024 of begin 2025'.
Zonnepanelen
De Lightyear 0 bevat vijf vierkante meter dubbel gebogen zonnepanelen. "Dankzij een opbrengst tot 11.000 zonnekilometers per jaar kunnen automobilisten die de Lightyear 0 gebruiken voor hun dagelijkse woon-werkverkeer (35 kilometer) in de zomer maandenlang rijden voordat ze aan een oplader of stopcontact moeten. In klimaten zoals in Nederland zou dat twee maanden zijn en in klimaten zoals in Spanje of Portugal maar liefst zeven maanden", stelt het bedrijf.
De auto kan volgens Lightyear in de praktijk 'duizend kilometer rijden tussen twee laadbeurten'. Die schatting is gebaseerd op woon-werkverkeer van 50 kilometer in Amsterdam tijdens de zomer.
Zonnepanelen
De Lightyear 0 bevat vijf vierkante meter dubbel gebogen zonnepanelen. "Dankzij een opbrengst tot 11.000 zonnekilometers per jaar kunnen automobilisten die de Lightyear 0 gebruiken voor hun dagelijkse woon-werkverkeer (35 kilometer) in de zomer maandenlang rijden voordat ze aan een oplader of stopcontact moeten. In klimaten zoals in Nederland zou dat twee maanden zijn en in klimaten zoals in Spanje of Portugal maar liefst zeven maanden", stelt het bedrijf.
De auto kan volgens Lightyear in de praktijk 'duizend kilometer rijden tussen twee laadbeurten'. Die schatting is gebaseerd op woon-werkverkeer van 50 kilometer in Amsterdam tijdens de zomer.
Vegan materialen
Het dashboard heeft een infotainmentsysteem met een 10 inch touchscreen en krijgt software-updates via de cloud. Het systeem werkt met Android Automotive en de wagen beschikt ook over allerlei rijhulpsystemen.
Het interieur bevat alleen veganistische en natuurlijke materialen, zoals ecologische microfiber suède zittingen. De kofferbak biedt 640 liter ruimte en de Lightyear 0 is te ontgrendelen met een smartphone.
Opschalen
De Lightyear Two met de beoogde prijs van 30.000 euro is volgens Lightyear mogelijk zodra de vraag voldoende op gang is gekomen. "De technologie die we nu ontwikkeld hebben, moet nog opgeschaald worden, maar er is niets inherent duur aan", zei Hoefsloot onlangs tegen Bright. De prijs van de gebruikte zonnepanelen zou zelfs vergelijkbaar zijn met het glas op een gewone auto. "Zonnecellen zijn uiteindelijk niet zo heel duur en worden nog altijd goedkoper."
Zonneauto's kunnen volgens hem uiteindelijk juist aantrekkelijk zijn voor mensen die een betaalbare elektrische auto willen. "Die mensen wonen vaak in huizen zonder oprit, wat betekent dat ze moeten laden bij publieke laadpalen. Door de zonnepanelen hoeven ze dat veel minder vaak te doen."
Concurrent en deelauto's
Een van de concurrenten van Lightyear is het Duitse Sono Motors, dat volgend jaar ook een zonneauto van net onder de 30.000 euro wil introduceren.
De Lightyear-auto's gaan overigens ook als deelauto's ingezet worden. Daarvoor heeft de startup overeenkomsten gesloten met MyWheels en LeasePlan, die elk vijfduizend zonneauto's gaan afnemen.