Fraude via telefoon explosief gestegen
Gevallen van oplichting, diefstal en identiteitsfraude via WhatsApp en sms zijn de eerste maanden van dit jaar schrikbarend toegenomen, blijkt uit cijfers die de Fraudehelpdesk op verzoek van De Telegraaf op een rijtje heeft gezet.
In de eerste maanden van dit jaar meldden zich al meer slachtoffers dan over heel vorig jaar. Nu al zijn slachtoffers van deze vorm van cybercrime meer dan 300.000 euro kwijtgeraakt. Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid wil dat het aantal gevallen van cybercrime binnen twee jaar met een kwart is afgenomen.
Topje van de ijsberg
De cijfers zijn waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg. Onderzoek leert dat slechts tien procent van de slachtoffers melding doet bij de helpdesk.
Martijn van Dam, teamleider van het Cyberteam van de politie Zeeland-West-Brabant, bevestigt dat deze vorm van cybercrime toeneemt.
Geen speciale technieken nodig
Volgens Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk kan de toename verklaard worden door het gemak van de methode. 'Er zijn geen speciale technieken voor nodig, je hoeft niet te hacken. Slachtoffers delen familiebanden op Facebook, zetten hun telefoonnummer online, geven alle informatie weg.'