Consumenten kopen meer ondanks prijsstijgingen: uitgaven 21 procent hoger dan voor corona
Consumenten blijven veel geld uitgeven aan horeca, elektronica, meubels en voedsel, ondanks de gestegen prijzen. Afgelopen maand bleek dat de uitgaven van consumenten weer 21 procent hoger lagen dan voor de pandemie. Dit blijkt uit onderzoek van ABN Amro na navraag van BNR.
Volgens Gerarda Westerhuis, sectoreconoom retail en leisure bij ABN Amro, duurt het even voor we ons gedrag aanpassen. We vieren dat de periode van corona voorbij is en ook (nog) lang niet iedereen voelt de hogere prijzen in de beurs. Daarnaast is er veel behoefte aan werknemers en hebben we een flinke spaarpot op kunnen bouwen.
Gevolgen voor consumenten gaan pas echt komende maanden inzetten
In maart werd er ook al meer geld uitgegeven dan voor de pandemie, maar Westerhuis verwacht dat dat in de komende maanden gaat veranderen. 'Lage inkomens voelen de inflatie het hardst omdat een groot deel van hun inkomen opgaat aan zowel energie als voeding.' Het Nibud meldt dat ook de middeninkomens last gaan krijgen van de inflatie. Westerhuis: 'In de loop van het jaar gaan steeds meer mensen de inflatie voelen en daarom minder besteden.'
Wanneer dat is, is moeilijk te zeggen, volgens BNR-econoom Han de Jong. Het kan bijvoorbeeld afhangen van hoelang mensen hun energietarieven vastlegden. Afgelopen april daalde het consumentenvertrouwen drastisch. 'Momenteel is de relatie tussen de consumentenbestedingen en vertrouwensindicatoren helemaal verstoord.'
'Minder uitgeven kan voordelen hebben'
Dat consumenten dit jaar minder gaan uitgeven, is niet gunstig voor ondernemers die met schulden zitten door de afgelopen twee jaar. Na een kort herstel dalen hun inkomsten. De Jong denkt echter dat het ook voordelen heeft. 'Een deel van de inflatie komt doordat er meer vraag dan aanbod is. Minder vraag brengt het geheel in evenwicht waardoor de inflatie misschien ook daalt.'