HBO Max en Viaplay hadden maand na introductie al half miljoen abonnees
De streamingdiensten HBO Max en Viaplay hebben beide minstens een half miljoen Nederlandse abonnees, blijkt uit een onderzoek van Telecompaper. Introductiekortingen trokken mensen naar de diensten, zegt de marktonderzoeker.
Zo'n 7 procent van de Nederlandse huishoudens had aan het einde van het eerste kwartaal van 2022 een abonnement op Viaplay, waar onder meer de Formule 1 kan worden gekeken. Ongeveer 8 procent betaalde voor series en films op HBO Max.
Telecompaper noemt de introductie van de nieuwe streamingdiensten succesvol. Beide diensten startten in maart. De marktonderzoeker schrijft het succes toe aan onder meer introductiekortingen die de diensten aanboden om consumenten naar zich toe te trekken. Zo gaf HBO Max "50 procent korting voor het leven".
Drie op de tien Nederlanders betalen voor minstens twee streamingdiensten
De komst van de nieuwe diensten zorgt nog niet voor een daling in het aantal abonnees bij al langer bestaande betaaldiensten. Ziggo Sport Totaal, waar vorig jaar de Formule 1 te zien was, zag wel dat de groei van betalende klanten uit eerdere kwartalen stagneerde. Ongeveer 1 procent van de Nederlandse huishoudens kijkt naar Formule 1-coureur Max Verstappen via F1 TV Pro, een andere aanbieder van de autoraces.
Netflix heeft weer zo'n 43 procent van de huishoudens in Nederland als abonnee. Dat is een lichte groei na een kleine daling in het tweede kwartaal van vorig jaar, schrijft Telecompaper. Netflix sprak vorige maand wereldwijd nog voor het eerst van een daling van het aantal betalende gebruikers. Concurrenten Videoland, Disney+ en Amazon Prime Video laten allemaal een aanhoudende groei zien volgens de marktonderzoeker.
Drie op de tien Nederlanders betalen nu maandelijks voor minstens twee streamingdiensten. Bij mensen onder de 35 jaar geldt dat voor meer dan de helft van de respondenten.