Online opzeggen van abonnement blijkt vaak nog te moeilijk
Ruim een kwart van de bedrijven die online diensten aanbieden, maakt het consumenten te moeilijk om deze online weer op te zeggen. Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van de Consumentenbond, die benadrukt dat de bedrijven hiermee de wet overtreden.
De bond bekeek het gemak van opzeggen bij 123 bedrijven. Bij 26 procent bleek dat te moeilijk. Het ging vooral om energiebedrijven, telefoon- en internetbedrijven en goede doelen. Ze maken het consumenten "bewust lastig of zelfs onmogelijk" om op te zeggen, schrijft de Consumentenbond.
Volgens de wet moeten abonnementen die online zijn afgesloten ook weer online op te zeggen zijn. Alleen voor verzekeringen en schadeverzekeraars gelden deze regels niet.
"Toch proberen veel bedrijven met allerlei trucs onder die verplichting uit te komen. Zo doen ze alsof opzeggen een ingewikkeld proces is, dreigen ze met een langere verwerkingstijd bij online opzeggen of beweren ze dat bellen de snelste of beste manier is."
Ook verstoppen organisaties regelmatig de online opzegoptie in kleine lettertjes onderaan de pagina of in de algemene voorwaarden. "Goede doelen spelen bovendien nogal eens in op het schuldgevoel van consumenten", aldus de organisatie.
De Consumentenbond heeft 32 bedrijven aangesproken op hun praktijken. 16 daarvan, voornamelijk goede doelen, hebben verbeteringen doorgevoerd. Het is nu aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om eventueel verdere stappen te ondernemen tegen de bedrijven die hun beleid niet hebben aangepast.