PlayStation 5 krijgt deze week ondersteuning voor variabele beeldververssnelheid
Sony voegt deze week ondersteuning voor variabele beeldververssnelheden toe aan de PlayStation 5. Daarmee moeten visuele prestaties verbeterd worden, namelijk door het beeld soepeler en zonder haperingen te laten bewegen.
In een blogbericht schrijft Sony-topman Hideaki Nishino dat de ondersteuning deze week wereldwijd wordt uitgebracht. Om van de variabele ververssnelheid gebruik te maken, is naast een PlayStation 5 ook een tv of monitor nodig die de techniek ondersteunt en voorzien is van een HDMI 2.1-ingang.
Met de techniek wordt het aantal beelden dat uitgezonden wordt, op de televisie aangepast aan het aantal dat door de PlayStation wordt doorgegeven. Als de beeldsnelheid van een grafische kaart achterblijft op de snelheid van een tv, ontstaan er haperingen of fouten in het beeld.
Sony gaat de komende weken verschillende games updaten zodat ze van de nieuwe beeldtechniek gebruik kunnen maken. Het gaat onder meer om Deathloop, Spider-Man: Miles Morales, Ratchet & Clank: Rift Apart en Resident Evil Village.
Variabele beeldverversing wordt toegevoegd aan de Scherm en video-instellingen van de PlayStation 5. Mensen kunnen de functie zelf aan- en uitzetten. Sony zegt dat de resultaten per tv en game kunnen verschillen.
Met de toevoeging volgt PlayStation 5 de Xbox Series X en S. Die consoles ondersteunen al langer variabele beeldverversing. In maart werd de optie door Sony aangekondigd.