Beleggersvereniging wil regels voor cryptoreclames, maar die blijven uit
In Nederland zijn er nog geen regels voor cryptoreclames en voorlopig komen die er ook niet. Minister Sigrid Kaag zegt het probleem te begrijpen, maar wacht op Europese regelgeving, wat nog wel even kan gaan duren.
Sigrid Kaag wil zelf nog geen regels delen, 'omdat een nationale wetgevingsprocedure zeker circa 1,5 jaar duurt', zei een woordvoerder vrijdag. Er wordt wel gekeken naar de gevolgen van crypto’s voor jongeren.
Grote zorgen bij VEB
Beleggersvereniging VEB vindt dat niet genoeg. Voorzitter Gerben Everts noemt
cryptomunten 'vooral marketing' en maakt zich grote zorgen. 'Dit gaat vroeg of laat gruwelijk fout, en vooral jonge, beginnende beleggers zullen het slachtoffer worden. Daarvoor willen we mensen behoeden.'
Nederland onderneemt geen actie, maar andere landen wel. Spanje besloot risicowaarschuwingen in cryptoreclames te verplichten. Deze regel gold binnen een maand. De Britse toezichthouder treedt naar eigen zeggen hard op tegen 'misleidende en onverantwoorde cryptoreclames'. Cryptobedrijven moeten eerlijk zijn over de risico’s die de cryptogebruikers lopen en over het feit dat er weinig toezicht bestaat op het cryptowereldje. Ook mogen ze geen grote winsten meer beloven, omdat ze zo Fear Of Missing Out opwekken.
Floki zorgde voor dalende investeringen
De Britten grepen in na de deining over de reclamecampagnes van memecoin Floki. Floki sponsort voetbalclub FC Twente en was ook zichtbaar bij de NS en vervoersbedrijf GVB. Floki liet teksten zien als: 'Dogecoin gemist? Koop Floki!' De koers stortte in en degenen die hadden geïnvesteerd, zagen hun investering flink dalen.
Brussel vindt het prima als lidstaten nu alvast hun eigen regels invoeren voor cryptoreclame, volgens de Financial Times. Als de Europese regelgeving ingaat, hoeven de regels alleen maar een beetje te worden aangepast.
De organisatie Verenigde Bitcoinbedrijven Nederland wil niet nog meer regels. Voorzitter Patrick van der Meijde: 'Extra regelgeving heeft geen zin als er niet gehandhaafd wordt.' Vaak komen internationale cryptobeurzen onder de huidige witwasregels uit. Ook vindt hij dat bedrijven op hun website al duidelijk genoeg waarschuwen voor de risico’s van beleggen in crypto.
Mogelijk verbod op finfluencers
Ook wil de VEB influencers die meedoen aan gokreclame aanpakken. Ze overwegen zelfs een verbod op finfluencers; dit zijn influencers die op sociale media risicovolle investeringen aanprijzen. In Spanje en het Verenigd Koninkrijk gelden de regels ook voor finfluencers. De Nederlandse Autoriteit Financiële Markten liet weten goed op finfluencers te letten. Misschien moeten sommigen zelfs een vergunning aanvragen als zij illegaal financieel advies geven.
Momenteel worden de Europese regels voor cryptobezitters uitgewerkt, maar het is al zeker dat er in reclames moet worden verwezen naar hun whitepaper, een gedrukt overzicht. Het is verplicht dit te publiceren.