KPN vroeg te veel geld voor meenemen vast nummer naar andere aanbieder
KPN heeft vorig jaar te veel geld aan andere telecombedrijven gevraagd wanneer klanten hun vaste telefoonnummer wilden meenemen naar een andere aanbieder. Dat stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) woensdag na onderzoek.
De tarieven die KPN rekende waren hoger dan de kosten die het bedrijf maakte en dat mag volgens de toezichthouder niet. KPN moet de tarieven met terugwerkende kracht aanpassen.
Hoe KPN de uitspraak afhandelt, is volgens de waakhond aan het telecombedrijf. KPN moet het te veel betaalde geld terugbetalen aan de telecombedrijven. KPN hoeft de gebruikers van de vaste telefoonnummers geen vergoeding te geven.
In 2019 werd KPN ook al eens door de marktwaakhond op de vingers getikt vanwege te hoge tarieven voor het overzetten van vaste telefoonnummers. De ACM verplichtte KPN toen ook om de tarieven te verlagen.
Een woordvoerder van KPN zegt dat dit destijds ook is gebeurd, maar dat de ACM nu nog een stap verder gaat. Daar is de provider het niet mee eens. "Daarom hebben we bezwaar gemaakt tegen de uitspraak", aldus de zegspersoon. Hij benadrukt ook dat de tarieven voorlopig nog niet met terugwerkende kracht worden aangepast.