Brussel onderzoekt overeenkomst over advertenties tussen Google en Facebook
De Europese Commissie begint een onderzoek naar een overeenkomst tussen Google en Facebook-moederbedrijf Meta over de manier waarop advertenties worden verkocht. Die is mogelijk in strijd met de Europese mededingingsregels.
Met de afspraak over de manier waarop de twee grote partijen op het gebied van onlineadvertenties samenwerken, zijn mogelijk andere adverteerders en aanbieders van andere advertentienetwerken benadeeld, aldus eurocommissaris Magrethe Vestager van Mededingingszaken.
Het onderzoek van de Europese Commissie heeft betrekking op een overeenkomst uit september 2018 tussen Google en Meta met de codenaam Jedi Blue. "Door deze overeenkomst is mogelijk een concurrent van Google's Open Biding verzwakt en uitgesloten van de markt voor het weergeven van advertenties op websites en apps van uitgevers", zegt Vestager.
De Britse toezichthouder CMA is onlangs een eigen onderzoek gestart naar de overeenkomst tussen Google en Meta. De Europese Commissie zegt contact te hebben gehad met de waakhond. De partijen zeggen te gaan samenwerken.
Brussel zegt het onderzoek met voorrang uit te voeren. Wanneer de resultaten worden verwacht, is nog niet bekend.