EU-autoriteit vond onbetrouwbare reviews bij twee derde van onderzochte sites
Bijna twee derde van 223 onderzochte webwinkels, boekingssites, zoekmachines en vergelijkingssites in de Europese Unie plaatste recensies van klanten waarvan de betrouwbaarheid op zijn minst twijfelachtig is. Zo luidt het oordeel van de Europese Commissie, die vorig jaar onderzoek deed in 26 landen, waaronder Nederland.
Volgens de Commissie handelt minstens 55 procent van de onderzochte online bedrijven in strijd met de Europese wet. Het EU-bestuur benadrukt dat consumenten veel waarde hechten aan klantbeoordelingen als ze een product of dienst willen kopen. Zo laat 71 procent recensies meetellen in het besluit om een vakantiehuisje te boeken.
Eurocommissaris Didier Reynders (Justitie) zegt dat consumenten niet bedrogen mogen worden. "Online zaken moeten hun klanten duidelijke en zichtbare informatie geven over de betrouwbaarheid van hun klantbeoordelingen."
De nationale toezichthouders, waaronder de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM), concludeerden dat 144 websites onvoldoende garandeerden dat de beoordelingen echt waren. Ook was het niet altijd zeker of ze waren geplaatst door klanten die daadwerkelijk het beoordeelde product hadden gebruikt. Slechts 84 websites gaven informatie over hoe de recensies worden verzameld en verwerkt.
Op 118 websites werd nergens vermeld hoe het bedrijf neprecencies voorkomt. 176 sites vermeldden niet of ze betaalde beoordelingen verbieden of hoe ze duidelijk maken dat een recensies betaald is. De nationale autoriteiten zullen actie ondernemen tegen deze bedrijven, zegt de Europese Commissie.
In 2020 zette de ACM al stappen om de handel in nepreviews en neplikes aan te pakken. De toezichthouder kondigde toen aan bedrijven te zullen opsporen die recensies aanbieden voor gebruik op online platforms als Facebook, Instagram, YouTube en Google. Deze beoordelingen zijn nep, aangezien ze niet de eigen ervaringen van echte consumenten weergeven, aldus de ACM.