Massaclaim tegen Peugeot, Citroën en Opel: dieselauto's bevatten verboden sjoemelsoftware
Stichting Car Claim dient een grote massaclaim in tegen de autofabrikanten van de merken Peugeot, Citroen, DS en Opel vanwege het dieselschandaal. Met de claimprocedure is volgens de stichting een financieel belang gemoeid dat kan oplopen tot 3 miljard euro.
De stichting, bekend van een zaak tegen Volkswagen over het gebruik van sjoemelsoftware, stelt op basis van diverse onderzoeksrapporten en emissietests, dat dieselauto's van de merken Peugeot, Citroen, DS en Opel ook verboden sjoemelsoftware bevatten. In Nederland gaat het naar verluidt om zo'n 300.000 voertuigen. In Frankrijk worden Peugeot en Citroën inmiddels al strafrechtelijk vervolgd, terwijl Opel recent in Duitsland een miljoenenschikking trof om dat te voorkomen.
Collectieve procedure
De stichting komt in de collectieve procedure op voor alle automobilisten in Nederland die in de periode van 1 september 2009 tot 1 september 2019 een gemanipuleerde dieselauto hebben gekocht of geleased. De procedure is tevens gericht tegen de Nederlandse importeur en de Nederlandse autodealers van deze merken. Ook de Nederlandse moedermaatschappij Stellantis, die is ontstaan uit de fusie tussen Peugeot en Fiat, en General Motors, waarvan Opel tot 1 augustus 2017 onderdeel uitmaakte, worden gedagvaard.
Dieselschandaal Volkswagen
Het sjoemeldieselschandaal bij het Duitse Volkswagen kwam in 2015 aan het licht. Volkswagen gaf toen toe op grote schaal emissietesten te hebben gemanipuleerd met sjoemelsoftware, waardoor dieselwagens schoner leken dan ze in werkelijkheid waren. De kwestie heeft het autoconcern al vele miljarden gekost aan boetes en reparatiekosten.
Honderden miljoenen euro's aan compensatie
In Nederland bepaalde de rechter in een zaak van Stichting Car Claim tegen Volkswagen, softwareleverancier Bosch, importeur Pon en Nederlandse autodealers in juli dat mensen en bedrijven die sjoemeldiesels hebben gekocht recht hebben op in totaal honderden miljoenen euro's compensatie. In de zaak loopt een hoger beroep. Eind november diende de stichting ook een grote massaclaim in tegen het Franse Renault en het Roemeense Dacia, dat onderdeel is van Renault, vanwege het dieselschandaal.