Facebook wil gifjesplatform GIPHY niet verkopen en gaat in beroep
Facebook-moederbedrijf Meta gaat in beroep tegen de uitspraak dat het het gifjesplatform GIPHY moet verkopen. Volgens het bedrijf is er geen bewijs dat de overname de concurrentie te veel schaadt.
De Britse markttoezichthouder CMA trok die conclusie onlangs wel en oordeelde daarom dat de samenvoeging ongedaan moest worden gemaakt. De GIPHY-deal belemmerde volgens de CMA vooral de concurrentie op de markt voor online advertenties. Zo zou Meta gif-animaties op concurrerende platforms kunnen verwijderen, beredeneerde de toezichthouder.
GIPHY is een database van gif-animaties voor sociale media en chatapps. Daarmee kunnen gebruikers chatgesprekken of berichtjes op sociale media opleuken. De animaties kunnen ook gebruikt worden voor reclames.
Voor het toenmalige Facebook was de overname in mei vorig jaar logisch. De helft van alle animaties die vanuit GIPHY worden verstuurd, komt op apps of websites van het bedrijf. Meta zou het platform naar verluidt voor 400 miljoen dollar (zo'n 340 miljoen euro) hebben gekocht.