'Reisorganisaties moeten consumenten beter voorlichten over code oranje'
Reisaanbieders moeten consumenten die naar gebieden afreizen waarvoor een oranje reisadvies geldt vooraf beter informeren over de mogelijke risico's. Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat het niet alleen om het risico op besmetting met het coronavirus, maar ook over eventueel beperkende maatregelen die daar gelden. Zeker omdat niet altijd kosteloos kan worden geannuleerd.
Een oranje reisadvies betekent in de basis dat alleen noodzakelijke reizen naar die regio's uitgevoerd zouden moeten worden. Vakanties vallen daar niet onder. Maar zowel reisaanbieders als reizigers willen graag dat iedereen weer kan reizen, ziet ook de toezichthouder. Reizigers zouden daarom vooraf al goed geïnformeerd moeten worden over de eventuele gevolgen, zodat ze een bewuste keuze kunnen maken.
Negatief reisadvies leidt niet meer automatisch tot annulering
De ACM wijst er verder op dat voor de coronacrisis reisorganisatoren zelf de pakketreis annuleerden als er sprake was van een negatief reisadvies (code oranje of rood). Met het voortduren van de coronacrisis wordt dit niet langer standaard gedaan.
Verplichte hulp en bijstand bij onvoorziene situaties
Naast het informeren van de reiziger moeten reisaanbieders volgens de ACM gedurende de vakanties ook goed bereikbaar zijn. Bij onvoorziene omstandigheden zijn de reisorganisaties ook verplicht om hulp en bijstand te bieden. Dat kan ook betekenen dat bij verslechterde omstandigheden op de bestemming vakantiegangers hun vakantie moeten afbreken. De kosten voor de repatriëring zijn voor de reisorganisaties.