Voor 12 euro 'premiumklant' worden bij Albert Heijn: zin of onzin?
Bij Albert Heijn (AH) kun je sinds kort betalen om korting te krijgen. Voor 12 euro per jaar krijg je onder andere 10 procent korting op alle biologische producten. Mogelijk zullen ook andere winkels volgen. Maar heeft het eigenlijk wel zin om te betalen voor korting?
Radar sprak hierover met merken- en retaildeskundige Paul Moers, en economie- en retailexpert Cor Molenaar.
Wat is Mijn Albert Heijn Premium?
Wat houdt 'premiumklant' worden bij AH precies in? De supermarktketen meldt op de website dat het een betaald loyaliteitsprogramma is. Voor 12 euro per jaar krijg je verschillende voordelen, waaronder 10 procent korting op alle biologische producten.
Daarnaast spaar je twee keer zo snel digitaal. Dit geldt ook voor Koopzegels en AH Miles. Met het abonnement krijgen klanten tevens korting op abonnementen van bol.com en Gall & Gall (cross-selling tussen zusterbedrijven).
Lidl reageert op kritiek uitbreiding A-merken in assortiment
Steeds meer abonnementsmodellen
Cor Molenaar legt uit dat het abonnementsmodel steeds grotere vormen aanneemt. 'Hier zijn een aantal voordelen aan verbonden: de klant weet dat hij een vaste prijs betaalt en wat hij ervoor terugkrijgt. En voor de bedrijven is het natuurlijk een bepaalde zekerheid qua inkomsten.'
Ook Paul Moers vindt het een slimme zet, 'omdat het relatief weinig geld is'. 'Het is voor de supermarkt daarnaast een manier om ervoor te zorgen dat consumenten eerder bij jou kopen en niet ergens anders naartoe gaan voor die producten. Als het nou 50 euro was geweest, was het wellicht niet interessant omdat je dan wel een enorme boodschapper moet zijn om hier voordeel uit te halen.'
Hij legt verder uit dat de hele methodiek van dit soort abonnementen is gericht op het vastzetten van klanten. 'Als je er iets voor hebt betaald, is er een psychologische neiging om daar ook echt je boodschappen te doen.' Dat is voor veel pollrespondenten, die de vraag beantwoordden of zo'n abonnement iets voor ze is, ook een reden om geen abonnement te willen. Zij willen zelf kiezen waar ze hun boodschappen doen en niet (gevoelsmatig) aan één supermarkt 'vastzitten'.
Versplintering van de vraag
Een andere ontwikkeling in de markt is dat er een versplintering van de vraag ontstaat: 'Vroeger had je één soort waspoeder en tegenwoordig heb je schappen vol met allerlei soorten wasmiddel. En dat geldt voor elk product. Het probleem is dat de aanbieder hierdoor massacommunicatie moet gebruiken om een kleine doelgroep te benaderen met een bepaalde vraag, aldus Molenaar.
Hij vervolgt: 'Het nieuwe abonnement biedt echter de mogelijkheid om precies te weten wie je klanten zijn en daar de aanbiedingen op te richten. Hierdoor kunnen de biologische producten worden aangeboden aan consumenten die daar geïnteresseerd in zijn. Molenaar spreekt daarom van een win-winsituatie. 'Een deel van de kostenbesparing, door de gerichte communicatie, wordt eigenlijk gedeeld met klanten.'
Moers stelt dat consumenten die biologische producten kopen best hun geld uit deze abonnementsvorm kunnen halen. Daarnaast is hij een groot voorstander van eerlijke producten. 'We zullen toch iets moeten doen aan het milieu.' Het abonnement biedt ook mogelijkheden voor het verzamelen van data en de eerder genoemde gepersonaliseerde aanpak.
'Omdat je toch op de kleintjes blijft letten': camera AH-handscanner wel degelijk aan volgens consument
Geen zin
Maar voor wie is deze bundel misschien niet zo interessant? Molenaar benadrukt dat het natuurlijk geen zin heeft voor consumenten die over het algemeen geen biologische producten kopen.
'Waar je eveneens goed op moet letten is of Albert Heijn die 12 euro handhaaft en het volgend jaar niet opeens veel duurder wordt', zegt Moers. 'Dat is de enige waarschuwing die ik heb.'