Kritiek op Vinted wegens schenden Europese privacyregels
Vinted.com, de Litouwse app voor de verkoop van tweedehands kleding en spullen, wordt doorgelicht door Europese privacytoezichthouders. Verkopers van het platform hebben geklaagd dat ze een gescande kopie van hun identiteitsbewijs moesten opsturen als ze hun geld wilden.
'Na het ontvangen van een significant aantal klachten hebben de privacywaakhonden van Frankrijk, Litouwen en Polen besloten de handen ineen te slaan om de website te controleren op het naleven van de Europese privacyregels', meldt CNIL, de Franse waakhond, in een verklaring op de website. De toezichthouders bekijken de wettelijke basis waarop er gevraagd wordt om een identiteitsbewijs. Ook onderzoeken ze de procedure en criteria die Vinted.com hanteert om accounts te blokkeren en hoelang het platform gebruikersgegevens bewaart.
Gezamenlijke werkgroep om klachten te onderzoeken
Volgens CNIL is de Litouwse waakhond leidend in het onderzoek omdat het bedrijf achter Vinted, Vinted UAB, zetelt in Litouwen. Vinted is in meerdere Europese landen actief, waaronder Nederland. Om die reden is een gezamenlijke werkgroep opgetuigd om de klachten te onderzoeken. Het verplicht opsturen van een kopie van een identiteitsbewijs is tegen de Europese privacyregels.
Nep of echt?
Radar had eerder ook kritiek op de manier van handelen van Vinted. Toen een verkoper haar dure merkschoenen online zette en werden verkocht, bestempelde de koper én Vinted de schoenen als nepartikel. Daarop kreeg de verkoper haar geld niet terug, maar ook haar schoenen niet. Ze kon bewijzen dat de schoenen echt waren, maar kwam lastig in contact met de klantenservice. Radar schoot te hulp. Benieuwd naar de uitkomst? Bekijk het volledige fragment hier terug.