Alarmnummer 112 niet altijd bereikbaar via 4G-net of wifi
Alarmnummer 112 is nog niet in alle gevallen te bellen via de technieken 4G en bellen via wifi. Dat constateert de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder heeft telecombedrijven hierop aangesproken, en verlangt dat ze dit alsnog voor het eind van het jaar op orde brengen.
Mobiel bellen naar 112 gaat volgens de ACM nu vaak nog via 2G- of 3G-netwerken. Maar die netten worden komende jaren geleidelijk vervangen. Daarom zijn er eerder regels opgesteld om telecombedrijven ervoor te laten zorgen dat 112 bereikbaar is via alle technieken die zij gebruiken voor mobiele telefoongesprekken, dus ook 4G en bellen via wifi. Bellen via wifi betreft een functie waarbij een telefoon verbindt via het wifinetwerk als er weinig bereik is via het normale telefoonnetwerk. Het gaat dus niet om bellen via apps als WhatsApp of Facetime.
Identiteits- en locatiegegevens meesturen
In de regels, die al op 1 juli dit jaar zijn ingegaan, staat ook dat telecombedrijven ervoor moeten zorgen dat de identiteits- en locatiegegevens worden meegestuurd naar de meldkamer van 112 wanneer iemand met een mobieltje het alarmnummer belt. Dat is handig want in noodsituaties is dan snel duidelijk wie er belt en vanaf welke locatie. Volgens de toezichthouder voldoet de sector wat betreft de locatiegegevens wel aan de regels.
Identiteitsgegevens niet altijd bekend
Wel is het zo dat de gegevens over de identiteit van de beller niet in alle gevallen bekend zijn, bijvoorbeeld wanneer iemand met een prepaid-simkaart belt en de meldkamer van het alarmnummer niet weet dat het om een anonieme simkaart gaat. De ACM heeft er bij de betrokken partijen op aangedrongen dat zij regelen dat deze gegevens ook nog beschikbaar komen voor de meldkamer.