Lange wachtlijsten ggz zijn niet op te lossen, zeggen ggz-instellingen
Ondanks verwoede pogingen en beloftes dat ze er alles aan zouden doen, zeggen ggz-instellingen nu: het lukt ons niet om de wachttijden, die al jaren te lang zijn, op te lossen. Sterker nog, De Nederlandse ggz, de branchevereniging die spreekt namens honderd instellingen voor geestelijke gezondheidszorg, zegt dat een debat over wat wel en geen ggz-zorg is, onontkoombaar is om de zorg voor de meest kwetsbaren overeind te houden, schrijft Trouw.
Eerder was de houding van zorgaanbieders: dit moet op te lossen zijn. Talloze initiatieven werden door het hele land gelanceerd om dit voor elkaar te krijgen. Maar na de coronacrisis is de situatie zo penibel geworden, zegt voorzitter Ruth Peetoom van De Nederlandse ggz, dat het tijd is om de noodklok te luiden. En om toe te geven dat de sector het niet meer alleen kan.
Volgens de laatste cijfers van de Nederlandse Zorgautoriteit moeten bijna 30.000 mensen langer op zorg wachten dan is toegestaan in de zogenoemde 'Treeknormen'.
Verzuim van ggz-medewerkers groeit
De instroom groeit, terwijl de personeelsproblemen alleen maar toenemen. Het verzuim ligt op een dikke 6 procent en vooral langdurig verzuim neemt toe: volgens De Nederlandse ggz zijn er naar schatting zo’n 3000 medewerkers langdurig ziek. Uit eerdere prognoses over 2021 bleek dat er een tekort is aan zo’n 3500 tot 6800 medewerkers. Deze optelsom levert volgens Peetoom 'grote problemen' op.
Al eerder kijken naar de beste zorg
Ggz Nederland wil onder andere dat ggz-professionals al meteen onderzoeken wat geschikte zorg is voor een persoon, voordat die na een gesprek of psychische klachten bij de huisarts op een wachtlijst komen. Daar is nu geen geld voor gereserveerd.