Duurzaamheidsclaims van zes modeketens nader onderzocht
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat onderzoeken of zes modeketens wel zo duurzaam zijn als ze beweren. Als hun beloftes misleidend blijken te zijn, dan kan de ACM in het uiterste geval dwangsommen opleggen.
De waakhond zag hoe kledingmerken termen gebruikten als ‘ethisch’ of ‘duurzaam’, zonder te definiëren wat dat moet inhouden. Een kledingbedrijf lanceerde een speciale duurzaamheidslijn, maar zei niet waarom een kledingstuk in die lijn paste in plaats van een ‘normale’. Op die manier kan de consument moeilijk beoordelen of die een duurzaam of een vervuilend product aanschaft.
Nederlandse en buitenlandse kledingketens onder de loep
De ACM maakt nog niet bekend welke zes merken zij onderzoekt, omdat de waakhond ze eerst de kans wil geven om hun claims toe te lichten. Het is wel bekend dat twee ervan Nederlands zijn en vier buitenlands.
Mogelijk sancties voor misleidende of vage claims
Dat heeft gevolgen voor handhaving, want de ACM kan de buitenlandse bedrijven niet direct bestraffen als ze iets verkeerd doen. De ACM kan wel contact opnemen met de collega-toezichthouder uit het thuisland van een overtredend merk en die verzoeken om op te treden. In Nederland kan de waakhond boetes of lasten onder dwangsommen opleggen.
De ACM zegt tegen NRC dat ze de bedrijven vraagt wat precies het verschil is tussen producten die zij ‘duurzaam’ noemen en zogenaamd ‘normale’ producten. ‘Als blijkt dat daar amper verschil tussen bestaat, kan dat aanleiding zijn om sancties op te leggen.’
Greenwashing in de mode-industrie
Kledingmerken spelen graag in op het groeiende duurzaamheidsbewustzijn van consumenten, maar het is niet altijd duidelijk wat ‘duurzaam’ precies inhoudt. Milieuclubs stelden al eens dat de meeste duurzaamheidsclaims van grote kledingmerken twijfelachtig zijn.
De ACM doet ook onderzoek naar duurzaamheidsclaims in de zuivelsector en de energiesector. Daar worden namelijk de meeste claims gedaan, zegt de waakhond.