Herstel toeslagenaffaire loopt mis, ontdekt Ombudsman
De burger wordt vermalen in de hersteloperatie van de toeslagenaffaire. Het systeem van de Belastingdienst is te ingewikkeld en ouders krijgen geen enkele duidelijkheid over wanneer zij worden geholpen. Dat systeem moet radicaal op de schop, stelt de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen in zijn rapport Klacht gegrond, maar geen oplossing, dat vandaag verschijnt en waarover Trouw schrijft. 'De situatie is ernstig en vraagt om ingrijpende besluiten en maatregelen', aldus de ombudsman.
De wettelijke termijn van één jaar waarbinnen ouders geholpen hadden moeten worden, is per eind september al voor 5700 ouders overschreden. Dat is meer dan een kwart van de gevallen. Een concrete planning wanneer zij wel worden geholpen ontbreekt en is er ook na een dringend verzoek van de ombudsman niet gekomen. 'Als ik me verplaats in de burger, die te horen krijgt dat er nog een integrale toets komt maar dat er geen enkel uitzicht is op wanneer dat is, dan vind ik dat ongelooflijk', zegt Van Zutphen. Hij noemt de werkwijze van de Belastingdienst te complex.
Gedupeerde ouders krijgen nog steeds te maken met deurwaarders
De ombudsman heeft 'grote zorgen' of de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) überhaupt wel kan zorgen voor compensatie van gedupeerden. Ouders die voor onbepaalde tijd in de wacht staan, krijgen in de tussentijd weer te maken met deurwaarders, waardoor hun schulden verergeren. In de periode maart tot en met juli werden minder klachten van ouders afgehandeld door de UHT, terwijl die organisatie in deze periode juist meer zaken te verwerken kreeg.
De UHT begon eind vorig jaar met de hersteloperatie van de kinderopvangtoeslagaffaire. De UHT behandelt daarnaast ook klachten die daar vervolgens over worden ingediend. De Nationale ombudsman houdt in de gaten hoe de UHT met die klachten omgaat.
Onduidelijkheid over herstelverzoeken
'Ouders krijgen geen of te weinig informatie over wanneer hun herstelverzoek wordt behandeld. Hierdoor weten zij vaak niet waar ze aan toe zijn. Daarmee zijn de stress en onzekerheid nog steeds aan de orde van de dag. Ouders willen deze kwestie emotioneel en financieel kunnen afsluiten, maar kunnen dat nog altijd niet.'
Demissionair staatssecretaris: 'Het kan heel lang duren'
Begin deze maand liet demissionair staatssecretaris Alexandra van Huffelen weten dat het heel lang kan gaan duren voor alle ouders die slachtoffers werden in de toeslagenaffaire zijn gecompenseerd. Bijna 50.000 mensen hebben zich als gedupeerde gemeld bij de Belastingdienst. Minder dan 10 procent van de toeslagenouders is volledig geholpen.