PostNL blijft de pakketreus, maar DHL snoept wel marktaandeel af
PostNL is nog altijd met afstand de grootste pakketvervoerder van ons land, maar tijdens de coronacrisis heeft het bedrijf voor het eerst zijn marktaandeel zien dalen. DHL, al jaren op gepaste afstand de nummer twee van Nederland, heeft een behoorlijk stukje van de markt naar zich toe getrokken.
Waar PostNL jarenlang 60 tot 65 procent van alle pakjes bezorgde, is dat aandeel vorig jaar gedaald naar 55 tot 60 procent. DHL ging van 25 tot 30 procent naar 30 tot 35 procent. DPD, GLS en UPS kwamen, net zoals voorgaande jaren, ook in 2020 niet boven de 5 procent marktaandeel uit.
Dat blijkt uit gegevens over 2020 van toezichthouder ACM, die stelt dat de markt in ons land nog steeds wel zeer geconcentreerd is, maar iets minder dan eerder het geval was.
PostNL liet bij de presentatie van de cijfers over de eerste zes maanden van dit jaar weten dat de groei van het aantal pakketjes - die eindeloos leek - weer afzwakt. De hoeveelheid pakketten is tijdens de coronacrisis dusdanig toegenomen, dat alle vervoerders konden groeien. Het totale aantal pakketten nam met bijna 35 procent toe tot 778 miljoen.
Hoeveelheid brievenbuspakjes nam ook een vlucht
Uit de pakketmonitor van de ACM blijkt verder dat het aantal brievenbuspakketjes met track and trace een enorme vlucht heeft genomen. Dat aantal groeide procentueel gezien zelfs nog harder dan de gebruikelijke pakketten. Er werden ruim 42 miljoen pakjes door de brievenbus geduwd, een plus van iets meer dan 47 procent.
Verder gingen er in het eerste coronajaar fors meer pakjes retour van de klant naar de webwinkel en werden er ook tussen consumenten onderling flink meer verstuurd. Het ging om bijna 21 miljoen pakketjes, dat is 4 procent van het totaal. Het totale aantal pakjes dat binnen Nederland door alle vervoerders gezamenlijk werd bezorgd, kwam uit 586,3 miljoen.
De bulk daarvan ging van een bedrijf naar de consument: 388,2 miljoen stuks, goed voor 74 procent van de hele markt. Bedrijven stuurden elkaar 115,5 miljoen pakketten, dat is de resterende 22 procent.
De totale omzet kwam uit op 3,59 miljard, dat was 27,4 procent meer dan een jaar eerder. De tarieven waren wel lager, want volgens de ACM kwam de omzet per pakje uit op 3,75 euro, een daling van 1,5 procent.