Banken dumpen spaarders in hoog tempo, hoe zit het met jouw bank?
'Spaargeld is voor banken zo onaantrekkelijk geworden dat ze steeds meer spaarders afstoten', meldt het FD. Aegon Bank stopt per 1 september 2021 met het aanbieden van spaarmogelijkheden. Worden spaarders binnenkort ook uitgezwaaid door andere banken?
Aegon meldt in een mail aan klanten dat Aegon Sparen stopt omdat 'de spaarrentes al lange tijd historisch laag zijn en volgens de economische vooruitzichten blijft dat voorlopig zo'.
Betalen voor spaargeld
'Door beleid van de Europese Centrale Bank (ECB) moeten wij betalen voor het spaargeld dat u bij ons stalt. Aegon Sparen kan daardoor niet meer kostendekkend worden aangeboden. We begrijpen dat dit voor u ongemak kan veroorzaken. Dat spijt ons', vervolgt het bedrijf.
Wat betekent dit voor klanten?
Als je een spaarproduct hebt bij Aegon, wordt het tegoed na 1 september op de tegenrekening gestort die bij hen bekend is. 'Je hoeft hier niets voor te doen. Wanneer het zover is, ontvangt je hier meer informatie over. Houd er wel rekening mee dat dit twee maanden kan duren.' Je kunt je tegenrekening aanpassen. Ook kun je het geld eerder opnemen.
Na deze datum kun je geen geld meer storten op je spaarrekening. Je kunt het geld uiteraard nog wel opnemen. Inloggen via de app of website blijf dus mogelijk, maar er wordt geen rentepercentage meer toegepast op het saldo. Dat geldt ook voor de negatieve rentepercentages.
Heb je een Aegon Sparen Deposito? Dan loopt het gewoon door tot de afgesproken einddatum, tegen de afgesproken rente. Voor Aegon Uitkeren geldt dat je je periodieke uitkering gewoon blijft ontvangen tot het einde van jouw overeenkomst.
Hoe zit het met andere banken?
Maar hoe zit het met andere banken? 'Banken lijken alleen de spaarders in kernmarkten te behouden', aldus het FD. In de Europese markt zien we namelijk een trend.
Zo maakte ING bekend dat zij de consumententak in Frankrijk, een onderdeel met veel spaarders, onder de loep nemen. In Oostenrijk en Tsjechië werden deze takken eerder al afgestoten. Rabobank neemt ook afscheid van hun particuliere spaarklanten in België en Duitsland. ABN Amro maakte eerder al bekend te stoppen met de onlinespaarbank/dochteronderneming Moneyou. Moneyou Go is sinds 15 april 2021 gesloten en Moneyou Sparen sinds 5 juli 2021.
Negatieve spaarrente
Een andere ontwikkeling, is de negatieve spaarrente. Demissionair minister van Financiën, Wopke Hoekstra, heeft onlangs beloofd bescherming te bieden als banken negatieve spaarrente invoeren voor tegoeden onder de grens van 100.000 euro. Hij zei dit in navolging op de maatregelen van verschillende banken, waaronder de Rabobank, De Volksbank (ASN Bank, RegioBank en SNS), ABN AMRO en ING.
Betalen voor het opnemen van contant geld
Maar daarmee is de kous nog niet af. Terwijl de negatieve spaarrente voor veel mensen een doorn in het oog is, werd de nieuwe maatregel al bekendgemaakt: betalen voor het opnemen van contant geld.
Gaan alle banken dit nu invoeren? Radar legde deze vraag voor aan verschillende banken. Zo moet je bij ABN AMRO vijf euro plus 0,5 procent van het opgenomen bedrag per transactie betalen, als je in een jaar 12.000 euro hebt opgenomen. In het artikel kun je lezen hoe het bij andere banken zit.
'Uiterst onverstandige maatregel'
De Consumentenbond is niet te spreken over deze ontwikkeling en heeft Hoekstra een brief gestuurd over de cashboete die banken gaan rekenen voor opnames van contant geld. Volgens de consumentenorganisatie is dit om uiteenlopende redenen een 'uiterst onverstandige maatregel'.
Zet de trend zich voort?
De consument trekt dus aan het kortste eind. Waar de spaarklant bij de ene bank wordt gedumpt, loopt hij bij de andere bank tegen hogere kosten aan en een negatieve spaarrente. En de kans dat deze trend zich blijft voortzetten, is zeer aannemelijk.
Onderzoek Radar
Hoe vaak gebruik je contant geld? Zou je het logisch vinden als je straks aan de kassa extra moet betalen als je met munten en biljetten wil betalen? Is het wat jou betreft oké dat banken kosten in rekening brengen voor geldopnames? We zijn benieuwd naar jouw antwoorden op onze vragen over contant geld en andere betaalmogelijkheden. Je kunt de anonieme vragenlijst hier invullen.