Zo is het om in een zelfrijdende auto te rijden
Hoe eng is het om in een zelfrijdende auto te rijden terwijl er helemaal niemand achter het stuur zit? Radar ging de uitdaging aan en mocht als enige Nederlandse media met een zelfrijdende auto op pad in Las Vegas.
Het is niet de vraag óf de zelfrijdende auto eraan komt, maar wanneer. De techniek rondom autonoom rijden is enorm in ontwikkeling en steeds meer bedrijven zijn ermee bezig. Het bekendste voorbeeld daarvan is Tesla die die techniek al toegepast heeft in haar modellen. Met Autopilot kunnen bestuurders hun handen van het stuur halen en de auto neemt dan de besturing over.
Ook de drie grootste zoekmachines ter wereld, Google, Baidu (China) en Yandex (Rusland), zijn bezig met het ontwikkelen van systemen om auto's autonoom te laten rijden. Radar mocht tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas een kijkje nemen bij Yandex, dat speciaal voor CES een zelfrijdende auto bouwde om te laten zien wat er op dit moment al mogelijk is. Het techbedrijf is nu bijna anderhalf jaar bezig om de techniek te ontwikkelen die uiteindelijk een vloot van taxi's autonoom moet laten rijden.
Waarom moeten we een zelfrijdende auto willen?
We leerden op CES dat zelfrijdende auto's vier voordelen kennen. Ze zorgen voor minder verkeersongelukken, het verkeerd wordt efficiënter, mensen kunnen beter leren rijden en bestuurders ervaren minder stress onderweg.
In slechts twee weken gebouwd
Yandex gebruikt een bestaande auto, in dit geval een hybride Toyota Prius. 'We hebben slechts twee weken nodig gehad om de auto om te bouwen naar een zelfrijdende auto. Eén man kan het doen', aldus een expert van Yandex. Op de plek waar normaliter het reservewiel ligt, zien we nu een computerkast, schakelborden en andere elektronica. In het interieur kunnen passagiers op twee iPad's zien waar de auto rijdt, maar ook zien we ander verkeer en obstakels. Boven op het dak zijn camera's en sensoren geplaatst die het overige verkeer in beeld brengen. 'We kunnen makkelijker auto's ombouwen met een automatische versnellingsbak dan handbakken. Het scheelt veel werk, omdat we bij een automaat niks met het koppelingspedaal hoeven te doen.'
Je kan overigens niet zomaar met een autonome auto de weg op. Net als bij een navigatiesysteem moet de auto weten waar hij kan rijden. 'Dat kost veel tijd. We moeten obstakels zoals verkeersborden, snelheidslimieten, stoplichten, drempels en andere objecten in kaart brengen.' Het systeem houdt rekening met voetgangers, druk verkeer en onverwachte momenten zoals een motor die als voetganger wordt gezien.
Hoe was onze ervaring?
Het moment dat de handen van het stuur afgaan en je de auto volledig zelf ziet rijden is het heel even eng, maar zodra je ziet dat alles goed gaat in druk verkeer, dan ben je al snel gerustgesteld. De software in deze Prius gaat verrassend goed om met stoplichten, verkeer dat onverwachts voor je komt rijden en stopborden. De iPad's laten zien wanneer de auto afremt of optrekt en hoe en waar het overige verkeer rijdt. Vooral de schermen geven je als passagier een gevoel dat de auto in controle is. We hebben geen haperingen kunnen ontdekken.
Wat gaat het kosten?
Om een auto autonoom te laten rijden is nu nog erg duur. 'Reken op 100.000 dollar om een auto door één persoon te laten ombouwen. Zodra we gaan opschalen naar grotere volumes zal dat dalen tot slechts 5000 dollar.'