Afterpay neemt extra maatregelen om bestelfraude tegen te gaan
Betaalservice Afterpay neemt maatregelen om fraude met online bestellingen tegen te gaan, meldt de Consumentenbond dinsdag.
De bond meldde in april dat het "kinderlijk eenvoudig" is om online te shoppen en de rekening naar iemand anders te sturen. Honderden consumenten zouden het afgelopen jaar facturen van Afterpay hebben gekregen voor producten die zij nooit hadden gekocht.
De onterechte rekeningen zijn het gevolg van bestelfraude, waarbij een oplichter persoonsgegevens van een ander misbruikt. Deze internetcrimineel vult bij Afterpay de naam en het adres van een ander in, maar laat via de webshop het pakket naar zijn of haar eigen afleveradres sturen.
Volgens de bond onderzoekt Afterpay nu verschillende gebruikersverificatietechnieken, waaronder online identificatiemiddel iDIN. Daarmee kan een online dienstverlener een opgegeven naam checken. Dat kan bestelfraude helpen voorkomen.
Afterpay was niet bereikbaar voor een reactie aan NU.nl. De betaaldienst zei eerder dat het zijn fraudebestrijding op orde had.