Waarom hebben wij het wachtwoord nodig bij een smartphone reparatie?
Ai, is je smartphone stuk? Wees niet getreurd: bij ReplaceDirect doen we er alles aan om jouw toestel weer net als nieuw aan je terug te sturen. Maar daar hebben we wel wat gegevens van jou nodig, zoals het wachtwoord om in de software van jouw smartphone te kunnen komen. We merken dat onze klanten vaak vragen waarom dat dan precies nodig is. In dit artikel leggen we dit aan je uit.
Waarom heeft onze reparateur het wachtwoord van je smartphone nodig?
We hebben het wachtwoord van jouw toestel nodig om het apparaat goed te controleren. Zo kunnen we vóór de reparatie zien of er wat mis is met de software en ná de reparatie of alles dan weer helemaal goed werkt. Wanneer we dit niet kunnen testen, kunnen we ook geen garantie geven op de reparatie. Omdat wij natuurlijk op al onze producten en diensten garantie willen geven, zien wij op dat moment af van de reparatie.
Waarom bij een smartphone wel en bij een laptop niet?
Wanneer we een laptop repareren, hebben wij het wachtwoord meestal niet nodig. We kunnen er namelijk een test harde schijf in zetten om zo te kijken of alles nog goed werkt. Bij een smartphone kan dat niet en hebben we dus altijd het wachtwoord nodig. Dat is bij alle 3 types besturingssystemen zo: bij zowel Android, Microsoft en Apple.
Wat gebeurt er wanneer je het wachtwoord niet kunt of wilt geven?
Als je het wachtwoord niet meer kunt herinneren of je vindt het vervelend om onze reparateur het wachtwoord te geven, zullen we jouw toestel moeten resetten of ongerepareerd terugsturen. Dit is bij elk type smartphone anders.
Hoe zit dat bij smartphones die draaien op Android?
We kunnen het toestel terugzetten in fabrieksinstellingen, zodat we in de software van je toestel kunnen om hem goed te testen. Wanneer je een back-up hebt gemaakt kunnen we dit veilig doen. Heb je geen back-up gemaakt? Dan zul je al jouw foto’s, berichtjes en andere bestanden kwijt zijn. Hiervoor vragen we natuurlijk altijd eerst jouw toestemming.
De andere optie is jouw smartphone niet-gerepareerd terugsturen.
En bij toestellen met een Microsoft-besturingssysteem?
Bij een Microsoft smartphone is er maar één optie: zonder reparatie terugsturen. Dit komt omdat we een Microsoft apparaat niet kunnen resetten zonder wachtwoord.
En tenslotte bij Apple?
Wanneer je het wachtwoord van een Apple smartphone niet meer weet of wilt geven kunnen wij het toestel ook niet voor je resetten: dit kan jij als eigenaar alleen maar zelf doen. Hiervoor mag je de functie ‘Zoek Mijn iPhone’ verwijderen. Dat werkt als volgt:
Ga naar www.icloud.com/find.
Log in met je Apple ID. Ben je dit ook vergeten? Bekijk dan hier hoe je de gegevens van je Apple ID kunt achterhalen.
Selecteer het toestel waarvan je de koppeling wilt verwijderen.
Kies vervolgens ‘verwijder zoek mijn iPhone’.
Je krijgt nu de melding ‘weet u het zeker dat u zoek mijn iPhone wilt verwijderen?’. Kies hier ‘ja’.
Wanneer je dit bevestigd door de gegevens van je Apple ID nogmaals in te voeren is jouw smartphone ontkoppelt en kunnen wij in de software om je toestel uitgebreid te testen.
Heb je hier nog meer vragen over? Stel ze dan absoluut!