Vragen beantwoord en problemen opgelost: dit gebeurde er in 2018
Blije mensen, daar worden we bij Radar zelf ook heel blij van. Het afgelopen jaar hebben we veel consumenten blij kunnen maken met een oplossing voor hun probleem of een antwoord op hun vraag, dankzij jullie ervaringen en meldingen. We hebben er zes op een rijtje gezet.
Glazen afdekplaat van Pelgrim-kookplaat ontploft spontaan
Begin februari mailde Jacqueline Claas het verhaal van haar 76-jarige moeder Wil. Die kocht een nieuwe kookplaat van Pelgrim bij BCC. Na drie maanden ontplofte de glazen afdekplaat van de kookplaat. Claas meldde de schade, want ze dacht goed verzekerd te zijn, maar kreeg nul op het rekest bij BCC. 'Bij normaal gebruik mag je er vanuit kunnen gaan dat het product langer meegaat dan drie maanden', zei advocaat Maryse Oranje, toen nog van De Vos & Partners. BCC bood in de uitzending wel excuses en een nieuwe kookplaat aan.
Speciale verzekering voor telefoons keert niet altijd uit bij diefstal
De zeventienjarige Enise Korneeva kreeg van haar moeder een nieuwe telefoon, maar die was na een maand al gestolen. Ze bleek gerold te zijn. Ze dacht dat haar dure smartphoneverzekering van 150 euro per jaar dat wel zou dekken. Smart2Cover weigerde uitbetaling. Advocaat Caspar Janssens: 'Zakkenrollen is niet uitgesloten in de polis'. De verzekeraar ging uiteindelijk alsnog over tot compensatie en liet weten de polisvoorwaarden aan te passen.
Is het Boekenweekgeschenk een geschenk of een recht?
Bij aankoop van Nederlandse boeken in de Boekenweek kreeg je het gratis Boekenweekgeschenk. Karen van den Anker kocht een e-book en een papieren boek, voor meer dan 12,50 euro. Ze kreeg het Boekenweekgeschenk niet. Was het Boekenweekgeschenk een recht of een cadeautje? bol.com startte een onderzoek en daaruit bleek dat het systeem digitale en papieren boeken als verschillende soorten boeken zag. bol.com verbeterde de communicatie en stuurde Karen alsnog het Boekenweekgeschenk.
Mag je probleemloos medicijnen meenemen in het vliegtuig?
Met de zomer nog in aantocht kwam de eerste vakantieklacht in beeld. Nico boekte met zijn vrouw José bij TUI een vakantie naar Portugal. Omdat hij de longziekte COPD heeft regelde hij extra zuurstof. Eenmaal aan boord bij Transavia, die de vlucht uitvoerde, bleek de zuurstof te ontbreken. Nico en José waren geen blije consumenten, want ze werden van de vlucht gehaald met alle gevolgen van dien. Totale schadepost: 561 euro. Nico klaagde bij Transavia, maar kreeg nooit een reactie. Transavia bood excuses aan, maakte de 561 euro over en deed er ook nog een dinerbon bij.
Plassen bij La Place kost geld na de maaltijd maar ervoor niet
Begin september vertelde Nic Brussee dat hij bij de La Place moest betalen om te plassen, terwijl hij net voor 25 euro had gegeten. Hij kreeg zijn toiletgeld niet terug, want dat waren bij La Place nou eenmaal de regels. Je moet bij La Place schijnbaar eerst plassen en daarna pas eten. Dan krijg je het toiletgeld namelijk terug bij de kassa. La Place nam maatregelen naar aanleiding van deze melding en stelde de poortjes zo in dat voortaan iedereen gratis kan plassen bij La Place.
Mag retourneren geweigerd worden om 'hygiënische redenen'?
Miranda bestelde nieuwe boxers voor haar man. Mooie zwarte met lange pijpjes, maar toen de boxers binnenkwamen bleken ze een heel ander model te zijn en een andere kleur te hebben. Ze wilde ze ruilen, maar van Koopjedeal.nl mocht dat niet vanwege de hygiëne. Jurist Charlotte Meindersma van Charlotte's Law zei dat Koopjedeal de boxers moest terugnemen en ook de retourkosten moest vergoeden. Koopjedeal ging alsnog overstag, nam de verkeerde boxers terug en boekte het geld terug.
Heb je zelf ook een consumentenvraag of probleem met een bedrijf? Mail naar de radio-redactie van Radar of maak een topic aan op het forum.